Tilbud om tilrettelegging av studiesituasjonen

Publisert

I Universitas 17.09.08 sammenligner student Ingunn Johannessen tilbudet om tilrettelegging for studenter med dysleksi ved Universitetet i Oslo (UiO) med tilbudet hun fikk ved University College of London, og mener at UiO kommer dårlig ut. Selvsagt kan både tilbudene og informasjon om mulighetene for denne gruppen studenter bli enda bedre, men vi mener at UiO kan tilby mer tilrettelegging for dyslektikere enn de fleste europeiske universitet.

UiO er kjent med hva The Disability Office ved University College of London (UCL) tilbyr funksjonshemmede studenter. Programstudenter med dysleksi som kun skal studere ett semester, kan få atskilte rom til eksamen. Dette gjelder ikke generelt for studenter med dysleksi ved UCL. Et tilbud om tilrettelagt studielitteratur for lesehemmede finnes ennå ikke ved UCL, mens UiO arbeider med å utvide det gode tilbudet vi allerede har utviklet.

UiO har gjennom Konsulenttjenesten for funksjonshemmede studenter et lavterskeltilbud ved UiO for alle studenter som har behov for individuell tilrettelegging av studiesituasjonen. Her gis det veiledning til et mangfold av ulike grupper studenter. Funksjonsnedsettelse er et vidt begrep som inkluderer også de som sliter med kronisk sykdom eller midlertidige tilstander som senebetennelser og ryggproblemer. Det er derfor stor variasjon blant studentene som har behov for tilrettelegging.

Konsulenttjenesten jobber tett sammen med studenten for å få studiesituasjonen tilrettelagt. Det er ofte ikke bare én som møter studenten, men flere samtidig. Dette fordi studentenes behov kan være sammensatt og krever ekspertise fra flere i teamet. Videre er det et tett samarbeid mellom Konsulenttjenesten, Studentsamskipnaden i Oslo, og fakultetene på alle nivåer.

Studenter med behov for individuell tilrettelegging har tilbud om:

# Behovsutredning og rådgiving.

# Utlån av hjelpemidler og tilpassinger på lesesalen.

# Utredning av lese- og skrivevansker (dysleksi) og utskriving av dysleksiattest.

# Kurs i studieteknikk for dyslektikere og kurs om hva dysleksi er, basert på det siste innen forskning.

# Tilrettlegging av studielitteratur for synshemmede studenter og studenter med dysleksi.

Sist bør vi nevne at målet med tilretteleggingen ved eksamen er å oppveie ulempene for studenten i en eksamenssituasjon, og samtidig sikre at studentene blir prøvd mest mulig likt. Behovet for å sitte i stille lokaler under eksamen er for eksempel felles for alle. Noen studenter med spesielle konsentrasjonsproblemer kan ha behov for eget rom under eksamen. Dette blir vurdert ut fra en utredning av den enkeltes students behov og situasjon.

Konsulenttjenesten ønsker deg velkommen om du trenger oss. For å vite mer om tilrettelegging, se våre nettsider: http://www.uio.no/studier/lm/tilrettelegging Det er flott når tilrettelegging fungerer slik at studentene er fornøyd, og det er målet som vi arbeider for!