Modulisering – hva er det?

HF-dekan Even Hovdhaugen vil gjennom modulisering gi studentene frihet til å sette sammen sitt eget studieløp.

En modul betyr en målbar enhet – i studiesammenheng en studieenhet som måles i vekttall. Ti vekttall svarer til ett semester fulltidsstudier.

HF-fakultetet vedtok 31. januar at all undervisning ved fakultetet skal moduliseres, det vil si deles inn i studieenheter på fem eller ti vekttall. Innenfor nåværende reglement er fem vekttall minste eksamensenhet. Flere institutter arbeider imidlertid med undervisningsopplegg med enheter på mindre enn fem vekttall. Disse kan etter nåværende reglement ikke være selvstendige eksamensenheter. Men på sikt – muligens som følge av stortingsmeldingen om høgre utdanning i mars – virker det sannsynlig at vi får reglementsendringer som åpner for vekttallsenheter under fem vekttall.

Hvorfor moduliserer vi nå. Hvilke konsekvenser har modulisering og hvilke positive og negative sider har modulisering?

En umiddelbar årsak til modulisering er Mjøs-utvalgets forslag om en reduksjon av studietiden på lavere grad. Dette har vi fått klare politiske signaler om vil bli en realitet om kort tid. I en treårig bachelor vil den nåværende fagstruktur med grunnfag og mellomfag som ofte udelelige minsteblokker gi liten fleksibilitet i fagvalg. Men den viktigste årsaken til at vi går inn for modulisering er at våre nåværende undervisningsfag verken svarer til innholdet i skolens fag, til de yrkesveier som uteksaminerte HF-kandidater velger eller til forskningsfagene. Det er behov for en fagoppbygning av lavere grad som gjør uteksaminerte kandidater vel skikket og konkurransedyktige for jobb i skolen, for jobber i offentlig og privat virksomhet og for en forskningskarriere. Dette behovet er ikke blitt mindre etter Mjøs.

Modulisering har som konsekvens at de gamle fagene forsvinner. I stedet skal man sette sammen et studieløp ut fra planlagt yrkeskarriere. Studiet består av undervisningsmoduler med mer eller mindre sterke bindinger (noen moduler forutsetter andre, noen moduler anbefales tatt tidlig/sent i studieløpet, en faglig konsentrasjon av moduler kreves for å få begynne på høyere grad mm.). For at studentene skal få en fornuftig faglig konsentrasjon og yrkesmessig profil på studiet må det utarbeides godt strukturerte forslag til studieløp. Studieveiledningen må styrkes. For de studenter som ønsker det, gir et modulbasert system store valgmuligheter. Man kan både få en faglig spredning og en faglig konsentrasjon som ikke var mulig før.

De positive effektene av modulisering er som nevnt frihet til å snekre sammen et eget studieløp. Dessuten kan studenter – også fra andre fakulteter – som ønsker nettopp en spesiell modul i sin utdannelse, ta denne uten å måtte ta et helt grunnfag. Man skal kunne studere fem vekttal moderne litteraturteori uten å ta litteraturvitenskap grunnfag.

Motforestillingene mot modulisering er av to typer. For det første hevdes det at de gamle fagene stykkes opp og vil forsvinne. Det er riktig. Og dermed vil mulighetene til faglig konsentrasjon og fordyping forsvinne. Det er galt. Faktisk gir modulisering nye muligheter til faglig fordyping og konsentrasjon i studiet som ikke fantes før. De gamle fagene kan være noe statiske og stenge for både faglig kreativitet og individuell faglig fordypning. Tenke dere en faglig fordypning i en bestemt historisk epoke hvor moduler i språk, filosofi, historie, litteratur og kunsthistorie kombineres.

For det andre hevdes det at eksamen blir dyrere og mer komplisert ved at det er flere mindre enheter. Dette avhenger av eksamensopplegget generelt. En del av studiereformen på HF er at vi så snart som mulig ønsker å gå over til nye evalueringsformer hvor store (og svært dyre) avsluttende eksamener erstattes av fortløpende evalueringer i studiet (seminarinnlegg, skriftlig essayinnlevering, mappeeksamen mm). Vi vil arbeide med dette innenfor nåværende reglement og vi håper på endringer i universitetsloven som gjør det mulig å forenkle eksamen og framfor gjøre evalueringssystemet billigere. Men dette er ikke avhengig av modulisering.

– 1 –

Powered by Labrador CMS