Studentenes rettigheter og plikter – eller kanskje bare plikter?

Publisert

Kunnskapsdepartementet gjennomfører i disse dager en høringsrunde på forslag til endringer i Lov om universiteter og høgskoler. Denne loven er det eneste som gir studenter en viss form for rettigheter: Rett til å ta eksamen, klage, be om begrunnelse osv. Utfyllende er den riktignok ikke, og vi har en lang vei igjen å gå før vi er i nærheten av et rettighetsvern lik for eksempel en arbeidstakers. Men med slike rettigheter ville man jo for eksempel ha rett til ferie, og det er kanskje for mye å be om? Selv om det er mye stygt å si om studenters manglende rettigheter i dag, er det enda mer stygt å si om Kunnskapsdepartementets og Universitetet i Oslo (UiO) sitt forsøk på å begrense disse rettighetene ytterligere. Det som blir forsøkt denne gangen, er å kutte i den tiden en student har på å be om begrunnelse fra tre til én uke etter at karakteren har blitt kjent. Grunnlaget for en slik endring er i følge vurderingen at dagens nye tekniske løsninger ikke lenger passer med lovteksten. I tillegg ønsker institusjonene selv en slik endring for å lette administrasjonen av «belastningen», med forklaring i at studenten ikke rekker å melde seg opp til ny eksamen.

Nye tekniske løsninger gjør det mulig for studenter å gjøre seg kjent med en karakter via internett, i prinsippet hvor som helst i verden. Dessverre så stopper det der. Selv om verden har gått videre, betyr ikke det at UiO har det. Mange institutter forlanger at du må levere krav om begrunnelse personlig på et «dertil egnet skjema», og da forsvinner jo hele poenget. Det kan godt hende at én uke er mer enn nok. Men da må forutsetningen være at de tekniske løsningene ligger til rette, slik at man lett kan be om begrunnelse. Kjære UiO: Ber jeg igjen om for mye? For dere vil jo kanskje egentlig ikke at vi ber om tilbakemelding på eksamenene våre, vil dere vel?

Jeg er helt enig i at det er mye tid som forsvinner i forbindelse med begrunnelser og klager, men det betyr ikke at studentene igjen skal måtte ta kutt i rettigheter fordi UiO sliter med det administrative. Om det er alternative forslag dere vil ha, så kan dere få et her og nå: Automatiske begrunnelser. Jeg går ut fra at de aller fleste studenter har lyst på en tilbakemelding på egne prestasjoner, og jeg går også ut fra at sensor skriver ned kommentarer underveis i sensurprosessen. Skriv kommentarene inn i for eksempel Studentweb, sett en klagefrist to uker etter kunngjøringsdato og vips, problem fikset. Så vidt jeg husker så får jo sensor også betalt for det.