TRE KRAV: Lærere må ha faglige, pedagogiske og sosiale evner, mener debattantene.

Lærer – et drømmeyrke?

Publisert Sist oppdatert

«Norske elever lener seg tilbake og skal ha alt inn med teskje». Vi siterer en medstudent. Hun ser på elevene som en pest og en plage, som vi lærere dessverre må hanskes med. Er det slike lærere den norske skolen trenger?

Lærerrollen har tre sider, en faglig, en pedagogisk og en sosial. Fagene dine har du gode muligheter til å bli god i, uavhengig av sosial og pedagogisk kompetanse – og det er vel og bra det. Men hvis du ikke har grunnleggende sosial kompetanse eller evne til å tilegne deg praktiske pedagogiske kunnskaper, vil du få store problemer med å bidra til å gi dine framtidige elever stort læringsutbytte. Et læringsutbytte som for mange er tilfredsstillende først når Norge er nabo med Finland også i PISA-form.

Hva med en innledende samtale som del av opptaket til lærerutdanninga, både på universiteter og høyskoler? Gjennom denne samtalen kan søkerne få presentert en case der sosiale egenskaper og refleksjon rundt lærerrollen blir testet. Passer læreryrket virkelig for meg? Klarer søkerne å reflektere over egen rolle som framtidig lærer før studiestart, har de et godt utgangspunkt for å lykkes i skolen. Faglig engasjement og kunnskap er viktig, men ikke minst må en lærer være engasjert i elevene sine og være motivert for den sosiale siden av virket som lærer. Med økt bevissthet rundt lærerrollen vil lærerutdanninga forhåpentligvis blir mer ettertraktet. Samtidig kan en slik samtale være med på å luke ut søkere uten virkelig motivasjon.

Har vi så råd til å sile ut søkere i en skole som skriker etter arbeidskraft? Her kommer vi til kjernen i rekrutteringsspørsmålet. Etter utallige artikler om dårlige resultater i internasjonale undersøkelser, bråkete og ukonsentrerte elever og umotiverte lærerstudenter, er det ikke rart om folk ikke har lyst til å jobbe i skoleverket. Det finnes mange utdanninger som gir deg både høyere status og bedre lønn. Læreryrket og lærerutdanninga har gradvis tapt status. Hvem misunner oss vel en framtid i norske klasserom? Vi tror at strengere inntakskrav vil bevisstgjøre søkere til lærerutdanninga. Målet må være å rekruttere motiverte lærere. Med motiverte og engasjerte lærere vil skolen få et løft. Kanskje kan dette gjøre læreryrket til noe flere drømmer om og færre grøsser av.

Powered by Labrador CMS