SKVISES UT: Debattantene er redde for at programmet de går på skal legges ned.

Vi kan da ikke legge ned Afrika!

Universitetet i Oslo (UiO) sin plan for fremtidig forskning ble lagt frem i vår. Da tapte Afrika. I høst er det undervisningsprioriteringer som står på programmet. Vi konstaterer med uro at det på nytt hviskes i gangene om å skvise ut dette kontinentet. Som studenter på Afrikastudier ved HF ønsker vi med dette innlegget å understreke viktigheten av at et slikt studium opprettholdes.

For det første har faget en sterk samfunnsrelevans – både for verden generelt og Norge spesielt. I en nylig publisert «Plattform for en helhetlig Afrikapolitikk» fra UD kan vi lese at det finnes nærmere 50 000 personer av afrikansk opprinnelse i Norge. I 2006 var den direkte humanitære bistanden til kontinentet på cirka 900 000 millioner kroner og de totale norske direkteinvesteringene i Afrika utgjorde 35 milliarder kroner. I forordet til den samme rapporten understreker utenriksminister Støre viktigheten av gode kontakter og mye kunnskap om afrikanske forhold. Partnerskap basert på likeverd og gjensidig respekt er stikkord for hvordan han ser for seg Norges afrikapolitikk i fremtiden. Vi spør oss da hvordan dette kan være mulig dersom landets største universitet legger ned en studieretning som, gjennom verdifull kunnskap om kultur- og samfunnsforhold i Afrika sør for Sahara, fremmer nettopp slike verdier?

Takket være professor Ingse Sattum, lokomotiv for Afrikastudier ved HF, har UiO skapt en egen nisje, unik både i norsk og nordisk sammenheng: I motsetning til NTNU, som kun setter fokus på engelsktalende deler av Afrika, gir universitetet i hovedstaden i tillegg studentene muligheten til spesialisering innenfor lusofone (portugisisktalende) og frankofone (fransktalende) områder. Dette rommer politisk viktige land som den Demokratiske Republikken Kongo og Elfenbenskysten; viktige oljeland som Angola, samt flere av våre bistandspartnere, blant annet Mosambik og Mali.

For det andre finner vi det relativt snodig at UiO, med et uttrykt ønske om å hevde seg blant Europas hovedstadsuniversiteter, kan tillate seg å kutte ut et helt kontinent. Universitetet begrunner en eventuell nedskjæring med at Afrikastudier er et enmannsfag: Nevnte Skattum er for tiden eneste ansvarlige professor. Dette er kun et valg fra UiOs side. Uniforum kunne i sin augustutgave fortelle at UiO har totalt 120 Afrika-forskere. Ved HF er det to stipendiater innen områdestudiet Afrika sør for Sahara. Det er altså ikke mangel på kompetente forskere for forsterkning av faget, dersom det bare hadde blitt bevilget penger til det.

15 oktober arrangeres konferansen «Nye bilder av Afrika» med utviklingsminister Erik Solheim som vert på Radisson SAS-hotellet i Oslo sentrum. Gjennom å sette søkelyset på suksesshistorier fra afrikansk næringsliv, media og politikk tar arrangementet sikte på å vise «mangfoldet, fremtidstroen og muligheten» i dagens Afrika. Afrika er en seriøs aktør vi ikke kan tillate oss å se ned på – og enda mindre kutte ut fra fremtidig undervisningsplan ved HF!

Innlegget er forkortet (red.anm.)