KREVER ØKT STUDIESTØTTE: Olav Øye, leder for Studentenes Landsforbund.

Har ikke råd til å bo

Studentene må velge mellom å kjøpe pensum eller å ha tak over hodet, i alle fall hvis vi vil studere på heltid og ikke jobbe ved siden av studiene. Kunnskapsminister Øystein Djupedal sier at regjeringen vil fortsette å indeksregulere studiestøtten. Men det siste året har de gjennomsnittlige månedlige boligutgiftene for studenter økt med mer enn 400 kroner. Da monner det lite med bare 150 kroner ekstra i måneden i stipend og lån.

Resultatet er at det blir stadig vanskeligere å få seg et sted å bo til en pris det er mulig å betale. Regjeringen sier de vil gjøre det mulig å studere på heltid. Hvis statsbudsjettet for 2008 legger opp til en like liten økning, vil det fortsatt være umulig å være student uten å jobbe ved siden av. Veksten i boligprisen spiser opp den økte studiestøtten mange ganger. Flere studenter som måtte ty til midlertidige bosted ved studiestart, ligger fortsatt på flatseng fordi de ikke finner seg et sted å bo.

Over halvparten av studentene jobber ved siden av studiene, og hovedgrunnen er at studiestøtten ikke strekker til. Den dårlige studiestøtten gjør at fattige studenter må prioritere jobb foran studier for å leve og bo. Dette er en trussel mot prinsippet om lik rett til utdanning.

Kunnskapsminister Øystein Djupedal og regjeringen må komme med en etterlengtet håndsrekning til studentene i årets statsbudsjett. Vi krever at studiestøtten i første omgang økes til 87 900 kroner i året. Da vil studiestøtten gi dagens studenter samme økonomi som i 2002.