Mindre frafall med studieforberedende kurs?

Publisert

Høgskolen i Oslo har siden 2004 tilbudt søkere til enkelte av bachelorstudiene gratis studieforberedende kurs. Hensikten er å gjøre deltakerne forberedt på hva det vil si å studere, og gi dem verktøy de kan bruke i forhold til læringsmetoder og studiekrav. Kursene er evaluert og resultatet viser at de har vært en suksess. Deltakerne sier de var godt forberedt på hva de hadde i vente og anbefaler det videre.

Å lære med lyst, å samarbeide med lyst og å delta i fellesskapet med lyst, er bærende elementer i kurset. Deltakerne vektlegger at kurset er preget av humor, at det er sosialt og relevant. Det at lærerne skaper en uformell ramme gjør at deltakerne våger å være seg selv og dermed åpne for sosial kontakt med andre. Dette fører til økt deltakelse, både i gruppesamarbeid og forelesninger.

Studenter skal ha ansvar for egen læring og delta i medstudenters læringsprosess gjennom studentsamarbeid, seminarer, diskusjoner og veiledning av hverandre. Evne til samarbeid og aktiv deltakelse blir avgjørende for å trives og lykkes. For å reflektere mangfoldet i studentbefolkningen har kurset en bredt sammensatt deltakergruppe. En slik sammensetning gir gode muligheter for alle til å oppøve kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, noe som er sentrale temaer i kurset. Andre temaer er læringskulturelle ulikheter og hvordan utnytte ressurser i seg selv og i medstudenter.

I kurset gis det, i tillegg til faglig veiledning, veiledning i tverrkulturell kommunikasjon. Mangfoldet i gruppen har i disse situasjonene vært berikende. En av de viktigste erfaringene deltakerne trekker fram, er nettopp fordelen med å samarbeide med mennesker forskjellig fra en selv. Når deltakerne opplever hverandres forskjeller som nyttige, har vi kommet langt i forhold til integrasjon og samhandling. Kurset forbereder ikke bare deltakerne til en studiehverdag, men også til å bli samarbeidende profesjonsutøvere i et samfunn preget av mangfold.

Undersøkelser viser at de deltakerne som får studieplass, kommer raskere i gang med det faglige arbeidet og har lært seg noen strategier i forhold til hvordan de kan møte kravene som stilles. Bare et fåtall av disse avbryter sine studier, til sammenlikning med de 39 prosent av bachelorstudentene som i 2005 startet ved Det humanistiske fakultetet ved universitetet, og som sluttet i løpet av første studieår. Hadde de vært bedre forberedt på studiene, hadde tallene kanskje vært annerledes.