Universitas 29. august 2007.

Bachelorfrafallet ved Det humanistiske fakultet

I siste utgave av Universitas blir studentfrafallet på bachelornivå ved Humanistisk fakultet (HF) kommentert av prodekan Gro Bjørnerud Mo. For å redusere frafallet av studenter foreslår prodekanen en strammere fastlegging av studieprogrammene og mindre valgfrihet for studentene. I tillegg ønsker Mo å bedre mottaket av studentene, som gir større oversikt over studier og undervisningstilbud. Studiedirektør ved Universitetet i Oslo, Monica Bakken, mener et slikt tiltak vil føre til en sterkere kulltilhørighet og bedre det sosiale miljøet for studentene.

Vi i Humanistisk Fakultets Studentutvalg (HFSU) ser det som positivt at prodekanen trekker frem at det er viktig å gi bedre og klarere informasjon til førstegangsstudenter slik at de vet hva som møter dem i studiehverdagen. Samtidig er det en for enkel løsning å stramme inn studentenes valgfrihet for å minske studentfrafallet ved HF. Studentens valgfrihet kan ikke gå på bekostning av dette. I stedet må muligheten til å velge ulike fagsammensetninger sees på som en erfaring som studentene bør lære seg på bachelornivå, siden de får bruk for dette ved et eventuelt masterstudium. HF bør derfor satse på å gi bedre veiledning av studentene i de valgene de skal ta gjennom hele bachelorstudiet. Det må også jobbes med å forsterke HF-fagenes identitet, og den sosiale tilhørigheten må forbedres ved at programmene er mer aktivt med i dette arbeidet.

HFSU mener at studentfrafallet ved HF i stedet må sees i en større sammenheng. Løsningen på problemet kan ikke bare knyttes til studieopplegget de første semestrene. Allerede før studenter velger å starte sin utdannelse ved HF, må de få en klar pekepinn om hva studiet dreier seg om, samtidig som de får et realistisk bilde av hva studiet kan brukes til i arbeidslivet. På denne måten er det større sannsynlighet for at studentenes forventninger til faget blir innfridd, og man forhindrer dermed et stort frafall av studenter på bachelornivå.

I artikkelen blir det ikke gitt noen informasjon om studentene hopper av et programstudium for å begynne på en annen utdanningsinstitusjon eller om det kan forekomme intern rullering av studenter mellom de ulike programmene på HF, og det hadde vært interessant om dette punktet ble undersøkt nærmere.