Er det et problem at UiO er populært?

Publisert

I Universitas 29. september tar de ledende utdannelsespolitikere fra «solidaritetskameratene» (Ap, SV og Sp) til orde for å ta penger fra universitetene som studentene vil gå på, til høyskoler studentene ikke vil gå på. For Høyres Studenterforbund er dette en blindvei. Hvorfor skal ungdom som søker høyre utdannelse bli ofret på «solidaritetskameratenes» distriktspolitiske alter? Hvorfor skal politikerne bestemme hvor i landet studentene skal få lov til å studere? Er kvalitet i undervisning og forskning mindre viktig, enn å fylle opp høyskoler som mangler studenter? For Ap, SV og Sp er distriktspolitikk tydeligvis viktigere enn kvaliteten på høyere utdannelse. I Norge er det i dag kun et universitet som er ranket som et av de 100 beste universitetene i verden, for Høyres Studenterforbund er dette er problem. Hva har «solidaritetskameratene» tenkt å gjøre med dette?

For Høyres Studenterforbund er oppskriften klar: ytterligere satsing på forskning, akkurat som regjeringen har lagt frem i sitt forslag til Statsbudsjett for 2005. Høyres Studenterforbund arbeider også for at pengene skal følge studenten som en voucherordning, uavhengig om studenten ønsker å studere i Alta eller Oslo, i utlandet eller ved en privat høyskole. Vi mener at studentene selv skal få velge hvor de vil studere.