Universitas 18. april 2007.

Er Universitas med eller mot studentene?

Marianne Tangen Bråthen, Gina Ellefsrud Skjølsvik, Inger-Marie Schjønberg, Kyrre Matias Goksøyr, Tor Erik Johnsen, Eystein Halle

Joanna Rzadkowska etterlyser studentenes engasjement rundt den økonomiske situasjonen ved ILOS (Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk). Studentene ved ILOS etterlyser Rzadkowskas undersøkende journalistikk. En telefon til en av de studenttillitsvalgte kunne gitt henne informasjon om hva vi har jobbet med det siste halve året.

Helt siden arbeidet med faglige prioriteringer startet, har studentene vært engasjert i den situasjonen som stadig har vist seg å være av en mer alvorlig art enn tidligere antatt. En kjapp titt på instituttets nettsider viser at vi også sendte inn et eget notat i fjor høst, der vi gjorde rede for de sakene som ville være viktigst for oss. Vi minner om at utgangspunktet for dette notatet var en langt lysere økonomisk situasjon ved instituttet. Det var først over nyttår at instituttet fikk klarhet i hvor alvorlig situasjonen var. Etter det har vi hatt omtrent 30 møter med programutvalgene, Det humanistiske fakultets studentutvalg (HFSU), ledelsen ved instituttet, styret og instituttutvalget. Målsettingene har blant annet vært økt rekruttering og en avklaring av ansvarsforholdet mellom programutvalgene og instituttutvalget.

I løpet av dette semesteret har vi fått et programråd for språk på beina, noe som vi anser som en viktig kanal for å få informasjon om språkstudentenes holdninger. Vi har også forbedret kommunikasjonen mellom programutvalgene, instituttutvalget, HFSU og ledelsen, ved å delta og legge til rette for flere samarbeids og kommunikasjonsforum. For at vi skal kunne reagere dersom det blir fattet beslutninger som ikke gagner studentene, er det en forutsetning at vi vet hva som foregår i de forskjellige avdelingene ved instituttet.

Når det gjelder det utadrettede arbeidet møtte vi opp da rapporten til arbeidsutvalget ble lagt frem 13. april, og kritiserte instituttets manglende fokus på hvordan man skal kunne øke de økonomiske rammene, samt få mest mulig ut av de ressursene vi har til disposisjon. Ellers arrangerte vi den 7. mai en debatt for studentene, med dette som tema. Akkurat nå er det viktigste å komme med innspill på høringen om fordelingsnøkkelen. Det er et forslag til hvordan tildelingen til fakultetet fra universitetet sentralt skal bli i de kommende år. Vi holder også på med et innlegg som vi ønsker å få på trykk i en av Oslo-avisene, og hadde for ikke lenge siden, sammen med programutvalget for litteratur, på trykk et innlegg i nettopp Universitas om muligheten til å forsvare masteroppgaven muntlig. Muntlig eksamen var også temaet for et oppslag vi var en del av i Dagsavisen. Dette for å nevne noe.

Når det er sagt er vi oppriktig glade for at Universitas engasjerer seg i saken. Vi trenger all den hjelp vi kan få. Men med det som utgangspunkt vil det monne mer dersom vi, som de forskjellige kanalene vi er, drar i samme retning uten å beskylde hverandre for manglende engasjement i en sak som er så viktig som denne.