Studiestøtte på et levelig nivå

Publisert

Grønn Liste mener at alle skal ha lik rett og mulighet til utdanning uavhengig av økonomisk situasjon, sosial bakgrunn, geografi, kjønn eller alder. Vi mener derfor at studiestøtten til studentene må økes, slik at den avspeiler de reelle kostnadene ved å være student. Slik støtten i dag fungerer, vil det gjeldende beløp knapt dekke de grunnleggende behov man har som student.

I denne sammenheng vil Grønn Liste arbeide for at stipendandelen må økes fra dagens 40 til 60 prosent, og for at samlet lån og stipend økes til 2G, en sum som etter dagens G-beløp tilsvarer 125 784 kr i året. Vi innser likevel at veien frem dit er lang, og ønsker i første omgang å innføre 8000 i stipend i juni. Mange har sene eksamener, og i tillegg vil dette sikre at studenter få muligheten til ta seg sommerferie.

Grønn Liste ønsker også å gjøre noe med den totale mengden av studiestøtte. Ikke alle kommer rett inn på lange profesjonsstudier, men må ta andre fag først. Dersom man for eksempel har en bachelor i sosiologi, og deretter kommer inn på medisin, vil man ha behov for en lengre stønadsperiode. Dette vil ikke gjelde mange, men være svært viktig for de det angår, og vi mener derfor det er god bruk av ressurser. Samfunnet tjener på en høyt utdannet befolkning!

Grønn Liste vil arbeide for en litt lettere hverdag for studentene, slik at hovedfokuset kan ligge på studiene, og at økonomi ikke blir den faktoren som opptar mest tid i studiehverdagen.