25 nye år med Radio Nova

Studentradio 24/7 er Radio Novas visjon for de neste 25 årene, ifølge kronikkforfatteren.

I Radio Novas 25 år har fokus vært å formidle studentliv, kulturtilbud og ny musikk. Det har vært kontinuitet, samtidig som Nova i dag og Nova i 1982 høres radikalt forskjellig ut. Det har gått fra å rapportere fra 1.mai-demonstrasjon fra en telefonkiosk til å lage grundige dokumentarer om musikkbransjen, radioteater én gang i uken og direktesendinger fra Vilnius.

Likevel er mange av de samme holdningene til radio, som at man vil være et reelt alternativ, beholdt. Radio Nova har stadig hatt en utvikling, både innholds- og lydmessig, til en proffere og mer tydelig retning.

Så hvor vil Radio Nova være om enda 25 år, og hvordan skal vi forbli relevante?

Radiobildet er i stadig endring. Det er ikke lenger slik at lyttere oppsøker enkeltprogram eller setter av en time for bare radiolytting. I dag har lytteren enten radioen innstilt på en frekvens, eller det søkes tilfeldig til vedkommende finner noe han/hun liker. Dette gjør at Nova må tenke nytt, og større. Her kommer visjonen om en 24/7-kanal viet til Radio Nova og våre studentkanalbrødre i Norge. I Oslo vil man få en frekvens hvor man er sikret en viss type innhold. Når du skrur på frekvensen vet du at det er Radio Nova som sender, og det finnes en visshet om hva du får; stoff som er rettet mot studenter (og studenters likemenn) og som formidles med engasjement og kunnskap. Radio Nova er en kanal som ikke undervurderer lytterne, men som mater de kunnskapshungrige med ny informasjon hver dag.

Kanalen vil ha sitt tyngdepunkt i Nova, men også bruke innhold, kompetanse og ressurser fra de andre studentradioene i Norge, da spesielt Bergen og Trondheim. Det betyr at man kan skape en enda bedre kanal, og et bredere tilbud.

Hvorfor er det så viktig for studenter at Nova blir styrket sammen med Studentradioene i Norge? Det er to hovedgrunner:

Det som blir håpet og troen for et Radio Nova i fremtiden, er en radiokanal som fortsatt viktig formidler av det studenter er opptatt av. Det vil vi gjøre de neste 25 årene, og vi mener at en 24/7-kanal er den sterkeste pådriveren for å oppnå dette målet.

Vi håper at også lytterne og studentene er enig i dette, og vil ha glede av Radio Nova også i de neste 25 årene!

• Ved et nasjonalt samarbeid har vi en unik sjanse til å sette fokus på studentstoff. Da tenker jeg ikke bare på studentpolitikk, men det som opptar studenter i helhet. Om man ønsker å vise misnøye, eller nøgdhet, om for eksempel regjeringens politikk, kulturlivets kår i Norge eller mulighetene for å spille musikk, har vi en større sjanse til å nå ut. Ikke bare har vi en frekvens i Oslo, men også en i Bergen og Trondheim. Radio Nova har i alle år rettet fokuset sitt mot studentstoff, og har redaksjonelt sett et sterkt fokus på nettopp dette. Det nye med en 24/7-kanal er at vi også kan utnytte dette fokuset ved å øve trykk på viktige grupper. Vi har rett og slett en større mulighet til å nå ut med budskapet. Vi kan sette press på miljøer i flere byer samtidig, og kan vise at dette er et nasjonalt anliggende.
  • Studenter fortjener et best mulig Radio Nova. En kanal som holder et høyt nivå og som kommuniserer relevant radio. Opprettelsen av en 24/7-kanal vil heve standarden. Ved å få en så unik sjanse, må man også ta vare på den. Vi må vise at også ikke-kommersielle aktører kan levere et godt produkt som egner seg på eteren 24 timer i døgnet. Samtidig er 24/7 avhengig av et nasjonalt samarbeid. Radio Nova vil hente programmer, innslag og intervjuer fra de andre studentradioene. Vi vil selvsagt hente det som holder det høyeste nivået, og utfyller Nova. Samtidig vil 24/7 påtvinge en økt kompetanseutveksling, som allerede eksisterer. Noe som resulterer i at Novas medarbeidere vil bli dyktigere.