Universitas 21. februar 2007

Ja, forby niqab og hijab!

Jeg vil gjerne gi et bidrag til debatten om niqab som Lars Gule har startet. For det første mener jeg at å forby hijab eller niqab ikke har noe med det å begrense noens frihet å gjøre. Tvert imot: å bære dem er mot frihet. Kvinner liker ikke å gjemme seg slik Islam påbyr. De ønsker ikke å bli holdt skilt fra andre. Islam pålegger kvinner hiiab, niqab, burkah også videre. Jamfør følgende vers fra Koranen: «Hold dere hjemme! Stats dere ikke opp som i fordums hedensk tid! (...)» (kapittel 33, vers 33).

Og et annet vers fastslår: «Og si til de troende kvinner, at de skal dempe sine øyekast, og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre (…)» (kapittel 24, 31). Slik tillater ikke Islam kvinner å kle seg som de ønsker, siden kroppene deres forfører menn!

Se på Saudi Arabia, Iran, Afghanistan også videre (der Islam dominerer). Disse samfunnene er blitt som en enorm grav der kroppene til kvinner er gravlagt og der rettighetene deres er undertrykket. Hadde det ikke vært for fengslene, for «Zainab Søstre komiteene» (i Iran), for pisking, for andre former for statlig eller ikke-statlig press, ville kvinnene i disse landene ha kastet alle sine hijaber og burkaher.

Naturligvis er det enkelte som ønsker å følge Koranens påbud, men det store flertall av kvinnene er mot dem. Hijab, niqab og burkah er blitt symboler på disse systemene og enda mer på islamistiske grupper. De må utsettes for press slik at kvinner kan få rett til å praktisere sin frihet.

På offentlige steder kan vi ikke tillate religiøse symboler

I Norge står folk fritt til å gå med hijab eller hva som helst på gaten. Men på universiteter og skoler skulle det aldri vært tillatt. På offentlige steder kan vi ikke tillate religiøse symboler. Dersom vi tillater niqab and hijab, vil også tilhengere av andre religioner forvente å bruke sine symboler. Alle religiøse symboler må forbys.