Billigere frukt og «Dagens middag»

Publisert

En stor del av studentenes hverdag på Universitetet går med i studentkafeene. Enten i lunjsen, til middag eller ved mellommåltider. Grønn Liste mener derfor at viktige saker vi studentpolitikere kan kjempe for er et bedre, mer miljøvennlig og billigere kantinetilbud for

studentene. Maten må bli mer variert og den bør holde høyere kvalitet enn idag. Dessuten er det spesielt viktig at det tas inn mer økologiske varer og varer basert på rettferdig handel, uten at dette belaster andre deler av tilbudet. I tillegg må det benyttes oppvaskbare kopper, bestikk og tallerkener, og kildesortering må være på plass.

Men ikke minst er det også kjempeviktig at prisen må ned i kantinene. For å sikre lik rett til utdanning for alle uavhengig av sosial bakgrunn eller økonomisk situasjon, er det viktig å sørge for at alle studenter har god og rimelig tilgang til primærgoder, som mat faktisk er. Studentene skal ha mulighet til å slippe å bruke stor del av studielånet på mat hver måned.

Derfor la Grønn Liste på Velferdstingets handlingsplanseminar 17.- 18. februar fram forslag om at Velferdstinget skal jobbe for at prisen på «Dagens Middag» og frukt må senkes. Dette er sunne produkter som vi ønsker at studentene skal spise mer av. Det er derfor helt nødvendig med en prisreduksjon, slik at disse produktene blir enda mer populære blant

studentene.

Grønn Liste er derfor veldig stolte og glade for at flertallet i Velferdstinget støttet vårt initiativ om å jobbe for at «Dagens middag» og frukten i kantinene skal bli billigere, og håper selvsagt at dette blir fulgt opp av de som tar de endelige avgjørelsene. Grønn Listes mål er at prisen på frukt halveres og at prisen på «Dagens Middag» senkes til 30 kroner. Det er virkelig noe vi studenter vil merke, og noe som vil gjøre en stram studentøkonomi noe enklere å takle for hver enkelt student, i påvente av at lån/stipend fra Lånekassa skal økes.