Demokratiet ved NVH – et perspektiv.

Publisert

Mot slutten av året vi akkurat har gått ut av, pågikk det debatt rundt forhold ved Norges Veterinærhøgskole (NVH), både internt og i media. I debatten beskrives flere forhold som kritikkverdige, deriblant gamle lokaler, stort arbeidspress, og den nylig innførte studieplanen. I siste nummer av Universitas blir demokratiet ved NVH kritisert i et innlegg fra en veterinærstudent.

Selv om det løpende blir gjort bedringer i både læringsmiljø og undervisning legger vi ikke skjul på at det fortsatt er et forbedringspotensiale på flere områder. Veterinærmedisinsk studentutvalg (VSU) arbeider derfor kontinuerlig gjennom våre kanaler for å forbedre forholdene rundt studiene. I dette arbeidet ønsker vi at den faglige kvaliteten opprettholdes, og at det blir brukt andre virkemidler enn å redusere pensum og arbeidsmengde.

Studentene ved NVH er godt representert i skolens råd og utvalg, og de valgte representantene har et godt samarbeid med skolens ledelse. Vi søker også å ha god kontakt med studentmassen, slik at vi kan representere denne best mulig. Imidlertid er studentene en sammensatt gruppe, med forskjellige oppfatninger. Noen av studentene kan dermed oppleve at de tillitsvalgte ikke representerer deres mening i enkelte saker, dette er demokratiets pris.

Jeg vil anbefale studentene å bruke kanalene i studentdemokratiet når det er noe som engasjerer dem. Saken står sterkere hvis den går gjennom studentutvalget enn hvis den kommer fra enkeltstudenter. Dersom saken ikke kommer til studentutvalget, kan man heller ikke regne med at studentutvalget fører saken videre. Avslutningsvis vil jeg gjerne minne om at våre møter er åpne for alle studenter ved NVH.