Hvem vil forsvare EUs tjenestedirektiv?

Publisert

Universitas-journalist Lars-Christian U. Talseth tar i forrige ukes Universitas for seg EUs tjenestedirektiv og mulige konsekvenser direktivet kan få for norsk høyere utdanning. Jeg er enig i mye av Talseths analyse av disse konsekvensene, ikke minst i det at han påpeker at EØS-avtalen er en dynamisk avtale, og at dersom EU i framtiden skulle bestemme seg for en praktisering av tjenestedirektivet som bryter med viktige prinsipper innen norsk utdanningspolitikk, vil ikke norsk høyesterett eller folkevalgte politikere kunne hindre dette.

Jeg er imidlertid kritisk til Talseths konklusjon. Etter å ha gjennomgått tjenestedirektivets mulige (negative) konsekvenser, konkluderer han med at det trengs en grundig utredning før man kan ta stilling til at en eventuell bruk av reservasjonsretten i EØS-avtalen. Oslo Studenter mot EU er enig i at en slik utredning trengs. Problemet er at ja-sida allerede nå forsøker å avblåse debatten gjennom å framstille dette som en debatt for eller mot EØS-avtalen. I stedet for å peke på positive konsekvenser av direktivet og forsvare at Norge bør delta i EUs forsøk på å liberalisere handelen med tjenester, argumenterer ja-sida med at reservasjonsretten ikke kan brukes uansett hvilke skadelige konsekvenser tjenestedirektivet måtte ha. Hva er egentlig poenget med å utrede direktivets konsekvenser, slik utenriksminister Gahr Støre tar til orde for, hvis vi allerede nå skal bestemme oss for at vi uansett ikke kan diskutere bruk av reservasjonsretten dersom direktivet skulle vise seg å ha svært negative konsekvenser?

Jeg utfordrer herved Talseth eller en representant for ja-sida til å finne argumenter for at EUs tjenestedirektiv bør innføres i Norge. Da kan vi faktisk få en debatt som handler om innholdet i direktivet, heller enn om hvorvidt EØS-avtalen er en god tilknytningsform til EU eller ikke. Nei-sidas oppgave i en slik debatt vil være å peke på de følgene av direktivet vi mener er skadelige. Ja-sida må nå ta ansvar og vise oss de positive konsekvensene, dersom de mener at det fins noen slike i det hele tatt.