Kvalitet i undervisning og forskning

Kronikkforfatteren beskriver de studentpolitiske synene til listesamarbeidet til de liberale og konservative studentene i Studentparlamentet.

Inge Carlén, nestleder i ModeratGruppe

Sosialdemokraten og leder av utdannings- og studiekomiteen i Studentparlamentet Sigurd K. Berg skal ha ros for forsøke å skape en debatt blant studentene om norsk utdanningspolitikk og om universitetets oppgaver. ModeratGruppe har selvfølgelig noen meninger om dette.

ModeratGruppe mener at alle unge skal ha lik mulighet til å ta høyere utdannelse, men det er ingen menneskerett å kunne studere ved Universitetet i Oslo (UiO). Det skinner gjennom i Bergs innlegg at han ønsker at alle skal kunne komme inn på det studiet de ønsker, i hvert fall på allmennfakultetene. For oss er det viktig å beholde kvaliteten på studiene, samt å leve i den virkelige verden. Hva ville skje hvis Universitetet i Oslo (UiO) tok inn 2000 flere studenter, men ikke fikk vesentlig mer penger enn i dag? Vi mener dette ville føre til at kvalitetsreformen ville ligge i grus, stryktallene ville øke, og forskningen ville svekkes. Er det dette Sosialdemokratene ønsker seg?

For oss er ikke Sigurd Bergs meninger de eneste utfordringene Norges studenter, også fremtidige, står overfor. Vi mener at et antikvarisk lovverk for ansettelser hindrer god forskning og undervisning, og bruker pengene fra staten til å opprettholde planer og satsinger som går tilbake til 80- og 90-tallet fremfor å se fremover. Vi ønsker derfor å avskaffe dagens tjenestemannslov til fordel for den vanlige arbeidsmiljøloven. Vi ønsker også å spisse forskningen ytterligere. Ved en slik satsing kan UiO virkelig begynne å hevde seg blant Europas ledende universiteter.

Sosialdemokratene setter opp kvalitet som en motpol til læringsmiljø. Men disse to begrepene er jo ikke motsetninger. Tvert i mot, på universiteter av høy kvalitet henger disse begrepene tett sammen. Dersom man skal få høy kvalitet på kandidatene som utdannes, må de ha et godt læringsmiljø mens de befinner seg på universitetet. Men igjen sporer Sosialdemokraten Berg av. En av utfordringene er å få undervisningen enda bedre. ModeratGruppe mener at det bør finnes forhåndstall for antall studenter per vitenskapelige ansatte som ikke kan overskrides, men som Universitetet selvfølgelig kan velge å sette lavere enn minimumskravet. Dette sammen med å få muligheten til å gi ubrukelige forelesere sparken vil gi studentene ved UiO Norges beste akademiske utdannelse. For ModeratGruppe er det selvsagt et mål at de utdannelser som blir gitt ved UiO er konkurransedyktige både i akademia, offentlig sektor, og ikke minst i det private næringsliv.

ModeratGruppe mener at undervisningen ved universitetet skal være forskningsbasert og studentene ha mulighet til å delta i forskningsprosjekter og drive studentaktiv forskning på egen hånd. Det må være et mål for UiO, når det ikke er en menneskerett å gå her, at de studentene som begynner også fullfører. 40 prosent av de som begynte på det gamle hovedfaget fullførte aldri, og det var noen av våre beste studenter – det er for ModeratGruppe uakseptabelt! Hvordan har Sosialdemokratene tenkt å møte denne utfordringen, da de gjennom sine forslag allerede har tatt livet av kvalitetsreformen?

ModeratGruppe mener at Staten må være en garantist for frie forskningsmidler til universitetene, og må sørge for at det også finnes midler som ikke er knyttet til studentenes studieprogresjon og antall forskningspublikasjoner.

Er sosialdemokratene enige i «solidaritetskameratenes» utspill om å flytte penger fra UiO til distriktene? ModeratGruppe mener dette vil føre til dårligere studier og forsking ved Universitetet i Oslo! Vi mener at unge selv skal få velge hvor de skal studere!