OKSL får støtte fra Kulturstyret

Publisert

Kan en studentforening kalles diskriminerende fordi den velger talere ut fra sin overbevisning? Gjør ikke alle studentforeninger det?

Oslo Kristelige Studentlag (OKSL) søker årlig Kulturstyret om driftsstøtte, og har hittil fått det innvilget. I høst fikk vi derimot avslag på vår søknad med begrunnelsen at vi er diskriminerende. Vi klaget på dette vedtaket, og har nå fått støtten tilbake. Dette var en nyhet vi mottok med stor glede. Vi er glade for å ha fått økonomisk støtte, men også for hvordan denne avgjørelsen styrker universitetets stilling som en fri og åpen arena med rom for et mangfold av meninger og livssyn.

Så lenge saken var under behandling valgte vi å ikke delta i debatten som har pågått. Nå som den er avsluttet vil vi komme med noen av våre synspunkter.

Menings- og trosfrihet er verdier som bør være sentrale i et studentdemokrati

Vi tror det er nødvendig og viktig at det reflekteres over hva som kan eller ikke kan betegnes som diskriminering. Vi i OKSL ønsker å kunne stå fritt til selv å velge, ut fra hvor vi står teologisk, hvem vi inviterer til å tale i våre sammenhenger. Vi tolker det nye utfallet i saken som en anerkjennelse av retten til å ta et slikt valg. Det er denne retten vi kjemper for – ikke anerkjennelse av våre meninger. Menings- og trosfrihet er verdier som bør være sentrale i et studentdemokrati.

Saken og debatten omkring den har ført til at vi i OKSL har reflektert mer over hvordan vi framstår utad. Vi har erfart at vi bør være tydeligere på hvem vi er, og hva vi står for. Vi har selv et ansvar for å forhindre misoppfatninger og fordommer.

I forbindelse med saken har det versert noen feilopplysninger om OKSL. Disse ønsker vi å klare opp i: OKSL har aldri boikottet Studentprestene. Vi synes det er viktig å ha dem på Blindern, og deltar blant annet i et livssynsforum som de har tatt initiativ til. Imidlertid er vi av den oppfatningen at OKSL og Studentprestene tenker ulikt om teologiske spørsmål. Det bør det være rom for på Blindern.

Våre samlinger er åpne for alle som ønsker å komme, og det er ikke vår hensikt å stenge noen ute. Vi ønsker å bygge gode kristne fellesskap i studentmiljøet. Siden stiftelsen av OKSL i 1924 har mange satt pris på våre ulike fellesskap som hjelper dem til å være kristne i studiehverdagen.

Ønsker noen å vite hva OKSL står for, ta en titt under «Religiøst» i Universitas, kom innom på en våre samlinger, snakk med oss og finn ut hvem vi egentlig er.