Hva slags demokrati, sa du?

Publisert

Studentparlamentet vedtok på møtet i april 2006 en resolusjon om at man skal boikotte og bryte alt samarbeid med en lang rekke stater, deriblant USA og Storbritannia. Forslaget var fremmet av Moderat Gruppes Øystein Sundelin i en debatt om hvordan UiO bør forholde seg til konflikten mellom Israel og Palestina.

Sundelin tar i etterkant avstand fra alt politisk innhold i resolusjonen, og frasier seg alt ansvar for det som skjedde. Han uttaler til Universitas 3. mai at han ved å fremme denne resolusjonen «ønsket å demonstrere parlamentets inkonsekvens» og videre at han ikke «kan være fadder for de andre representantene» når de stemmer. For Sundelin kunne dette svaret virke som en elegant måte å unngå spørsmål om hvorfor han selv stemte for resolusjonen. Sundelins konklusjon er deretter at vedtaket (som han fremmet, støttet og stemte for) viser at parlamentet bør oppløses.

Leder av Moderat Gruppe, Kristian Meisingset, stiller seg ifølge samme artikkel i Universitas «svært negativ» til resolusjonen. Det er jo interessant å merke seg at ulike representanter fra Moderat Gruppe kommuniserer såvidt ulike ting om politiske saker de selv fremmer i studentpolitiske fora. Hadde jeg vært blant Moderat Gruppes tillitsvalgte, ville jeg skammet meg over å bruke den tilliten de har fått fra studentene på en slik måte.

Uken etter følger deres partifelle, lederen av Oslo Unge Høyre, opp og krever at hele Studentparlamentet nedlegges. Dette standpunktet har for øvrig blitt flagget tidligere av både Oslo Unge Høyres nestleder og lederen av Den Konservative Studentforening. Deres løsning er at man bør ha direktevalg til alle verv og heltidsansatte profesjonelle lobbyister.

Sosialdemokratene har gått til valg på å kjempe studentenes sak, det gjør vi ikke ved å undergrave vårt eget organ for påvirkning. Studentparlamentets tillitsvalgte skal fokusere på informasjon til studentene og påvirkning av institusjonen.

I snart 100 år har studentene ved Universitet i Oslo vært organisert gjennom et demokratisk organ, nå er det ifølge Moderat Gruppe ikke lenger nødvendig. De mener vi kan leie inn profesjonelle lobbyister til å kjempe vår sak. For Sosialdemokratene er det uaktuelt å sette studentenes rettigheter ut på anbud. Vi er studenter, vi kjemper studentenes sak, og vi tror studenter er best til å gjøre nettopp det.