Full akademisk boikott av Israel!

Publisert

Kunne du forestilt deg en hvit Sør-Afrikaner snakke i et auditorium ved Universitetet i Oslo året 1988 uten at noen i det minste hadde reagert eller protestert? Sannsynligvis ikke. Derfor er det beskjemmende for akademia når selv professor Butenschøn ved Norsk senter for menneskerettigheter ikke klarer å svare et klart ja på spørsmål om han går inn for akademisk boikott av Israel. Heldigvis finnes det mer klartenkte akademikere, som Ilan Pappe, professor ved det hebraiske universitetet i Haifa. Derfra ber han i en artikkel som argumenterer for akademisk boikott av Israel oss utenfor om å iverksette «økonomisk og kulturelt press på den jødiske staten. Målet er å gi en tydelig beskjed om at en fortsettelse av okkupasjonen vil være kostbart for Israel»*

Det er ingen tvil om at en akademisk boikott bærer med seg ulemper. En av dem er at stemmer som Ilan Pappe, som tilhører de konsekvente motstanderne av okkupasjonsmakten Israels undertrykking av palestinerne ikke like lett vil nå fram. Problemet er at «dialog» ikke fører fram med en stat som gjennom hele sin eksistens ikke har vist noen evne til dialog for noe annet formål enn å opprettholde undertrykkelsen av befolkningen staten har tatt landet fra. Det israelske landrøveriet har slukt stadig større deler av land, apartheidmuren gjennom Vestbredden er bare det siste eksempelet. Og til tross for palestinernes protester, motstand, men også vilje til å finne en fredelig løsning har undertrykkelsen bare blitt verre.

Norsk Tjenestemannslag og professor Bjertness fortjener ros for at de går i spissen for et krav om akademisk boikott av Israel. Konkret må det bety at det ikke inviteres eller støttes opp om akademisk kontakt med okkupantmakten. Men det må også være en del av et politisk standpunkt, som solidariserer med palestinernes kamp for en slutt på okkupasjonen, og for retten til å vende tilbake til områdene de ble fordrevet fra. En av Israels livsnerver er den kulturelle oppfatningen av bosetterstaten som en del av «vesten». En frysning av akademiske kontakter vil nettopp være å stikke mot et av statens svakeste punkt. Nettopp dette kan være et viktig håndslag i kampen mot den brutale okkupasjonen av Palestina.