Høyre satser på høyere utdanning og forskning

Publisert

I statsbudsjettet for 2006 slår Høyres Kristin Clemet til igjen, denne gang med over 1,4 milliarder kroner mer til forskning. Dette betyr at hvis Bondevik-regjeringen får gjennomslag for sitt forslag til forskningsbevilgninger for 2006, vil det gi en samlet ramme på over 15,4 milliarder kroner. Endelig begynner Norge å nærme seg sitt mål om å nå gjennomsnittet i OECD. Clemet har også funnet rom for 350 nye doktorgradsplasser, noe som er et stort løft!

I tillegg blir økningen i bevilgningene til universitetene og høyskolene i forbindelse med kvalitetsreformen videreført.

Og ikke minst det som du som student merker direkte på lommeboken: regjeringen fant også rom for indeksregulering av studiestøtten, noe som mange politikere har snakket varmt om lenge, men ingen har klart å gjøre. Nå vil ikke lenger den reelle studiestøtten din synke litt år for år.

Men det er en fare for at en ny kunnskapsminister vil synes at skolemat er viktigere enn forskning og høyere utdanning. I hvert fall hørtes det sånn ut i valgkampen.

I de fire siste årene har studentene hatt en regjering som har satset på høyere utdanning og forskning, vi får håpe at en ny en ikke ødelegger denne satsingen.