Pedagoger uten praksis?

Publisert

Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) er Norges fremste pedagogiske forskningsmiljø. Vi har lang tradisjon for å utdanne fremtidens fagpedagoger, spesialpedagoger og lærere. Dette er har vi gjort med god kvalitet på utdanningen. I dag står Det utdanningsvitenskaplige fakultet overfor for et utenkelig valg. Enten må studieplasser ved UV-fakultetet kuttes, eller så må praksisen i utdanningen reduseres dramatisk. Kjernen i dette problemet ligger i praksis for lærerutdanningen.

Det koster å utdanne lærere, og finansiering av lærerutdanningen ved

Universitetene tar ikke hensyn til hvor kostnadskrevende lærerutdanningen egentlig

er. Universitetene får i dag til fire års lærerutdanning 51.000 kroner mindre per

lærerstudent enn allmennlærerutdanningen. Det utgjør vel 17,8 millioner

kroner mindre for et kull med 350 studenter (det antall lærere UiO

uteksaminerer årlig). Dette problemet kan bare løses ved endret finansieringsordning som tar hensyn til studiets konsentrerte organisering og særbehov på grunn av fagdidaktikkens karakter og rammeplanenes krav om praksis. En rettferdig finansieringsordning på lik linje med andre praksisrelaterte yrker.

Den ene muligheten er å kutte antall studieplasser ved lærerutdanningen.

Behovet for unge lærere i den videregående skole har økt kraftig i det

siste årene og derfor er kutt i antall studieplasser nærmest utenkelig ut

i fra samfunnsmessige konsekvenser. I følge statistisk sentralbyrå har

antall unge lærere i den videregående skolen gått ned med 37 prosent

mellom 1999 og 2003. I tidsrommet 1993 til 2003 har gjennomsnittsalderen økt med 4

år og var i 2003 på 48,5 år.

Den andre muligheten er å kutte ut praksis i lærerutdanningen med følgende

konsekvenser for kvaliteten i undervisningen i den videregående skolen.

Studentutvalget ved UV-fakultet står samlet mot begge valgmulighetene og håper at myndighetene innser at denne typen nedskjæringer kan ha store skadevirkninger for samfunnet på langt sikt. Vi vil ikke være pedagoger uten praksis!

Powered by Labrador CMS