Velkommen til landets beste universitet!

Parlamentslederen tar for seg hva Studentparlamentet har oppnådd og hva som gjenstår av utfordringer.

Eirik Nedrelid, fungerende leder for Studentparlamentet i Oslo

Endelig er høstsemesteret ved Universitetet i Oslo (UiO) i gang, og mange nye studenter har for lengst pakket snippsekken og meldt flytting til Studenthovedstaden Oslo, byen med desidert flest studenter og det største og beste universitetet i landet.

Som ny student ved UiO vil du få en rekke nye opplevelser i byen du akkurat har flyttet til, eller kanskje har bodd i hele livet.

De første ukene av semesteret er vanligvis preget av stor aktivitet på gressplenen eller i festivalteltet utenfor lesesalen din, og jeg vil anbefale alle studenter å bruke de første dagene til å bli kjent med sine medstudenter. Høsten kommer tidsnok, og da er det godt å ha noen å dele en kopp kaffe med på en av Samskipnadens kaffebarer.

Myten om Oslos dårlige studentmiljø står endelig for fall, og det er studentene selv som har lagt trollets hode på hoggestabben. En spørreundersøkelse gjennomført i 2003 viser at studentene ved universitetet vårt er jevnt fornøyd med å kunne nyte livet i hovedstaden mens de samtidig nyter godt av en høy faglig standard på studiet. Like gledelig er det at tre av fire Oslostudenter opplever studiemiljøet som godt. Det er kanskje ikke så rart når om vi tenker oss om: Vi har Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), en sterk og studentstyrt samskipnad hvis eneste mål er å tilrettelegge studenttilværelsen utenfor lesesalen. Denne høsten står en nyoppusset Frederikkebygning klar med mange nye og spennende spisesteder. Et resultat av godt samarbeid mellom SiO, UiO og studentene. Alle vi i Studentparlamentet jobber for å bedre studieforhold og velferdstilbud.

Ved UiO er det hundrevis av studentforeninger du kan engasjere deg i. En viktig del av studenttilværelsen er å utforske noen av disse mulighetene og vi er overbevist om at du lett vil finne noe du synes er spennende. Studentforeningene har lange tradisjoner og er vant til å ta til seg nye medlemmer med åpne armer. Ved Universitetet er alt opp til deg og du kan glede deg over at mindre obligatorisk oppmøte enn tidligere tilrettelegger for utenomfaglige aktiviteter og setter deg i stand til å velge hvordan du bruker tiden.

Studentparlamentet har brukt mye krefter på behandlingen av Ryssdalutvalgets innstilling til ny universitets- og høyskolelov. Men da statsråd Kristin Clemet avga sin innstilling til Stortinget, hadde vi fått gjennomslag for alle våre synspunkt. Og når samtlige ungdomspartier i dette landet samtidig slutter opp om vår kamp for lovfesting av gratisprinsippet for høyere utdanning, lover det godt også for framtidige generasjoner studenter.

Endelig har BI har søkt om medlemskap i SiO, noe som vil medføre store organisatoriske endringer i studentdemokratiet. Høsten 2005 flytter hele BI sin virksomhet til Nydalen og vi ønsker de hjertelig velkommen til Oslo. Vi føler oss trygge på at studentene derifra vil både bidra til, og nyte godt av vårt godt utbygde velferdssystem.

Vi tror du får det fint ved landets beste universitet, du kan være stolt av å studere her.