EXPHIL03 – Redningsoperasjon eller aktiv dødshjelp?

Publisert

Høsten 2003 ble EXPHIL-pensum utsatt for en redningsoperasjon. Pensum er nå nært knyttet til originaltekster, som i prinsippet skal være studentens viktigste kilde til kunnskap. Dette gjør det nærliggende å tro at Filosofisk Institutts grunnantakelse er at studentene synes originaltekster er særlig spennende og engasjerende. Det antas at gjennom originaltekstene vil studenten oppleve stoffet som nært og interessant, samtidig som han kan reflektere over dette på egen hånd og gjøre det til «sitt eget».

En slik oppfatning viser at det er en ekstrem avstand mellom institutt og student. Mottakeren for pensum er studenten som kommer rett fra videregående, og i beste fall har lest Sofies verden. Hvordan i all verden kan Filosofisk Institutt tro at det er spennende for førsteårsstudenten å lese en originalteksts argumentasjonsrekke på 30 sider, når dette kan oppsummeres på under fem? Panos Dimas\' ord på første forelesning kan illustrere problemet – han håpet vi ville «se det skjønne i Platons dialoger». Et slikt utgangspunkt blir helt feil. EXPHIL-reformen er gjort med utgangspunkt i Filosofisk institutts tankegang, og hva forfatterne og redaktørene selv ville likt. Det virker klart for meg at disse ikke har klart å ta skrittet utover sin egen bakgrunn, og prøvd å stille seg i studentenes sted. Originaltekster er for spesielt interesserte. For studentene er EXPHIL obligatorisk – det taes ikke på grunn av interesse for filosofi- og vitenskapshistorie, det taes av tvang. For all del tekstutdragene er interessante, og de fleste artiklene i Bind II er gode, gitt en solid interesse for faget. EXPHIL som obligatorisk emne kan ikke ta denne interessen for gitt. Allikevel er dette gjort, og det gjør at hele pensum bommer så til de grader på mottakeren. Ethvert pensum for EXPHIL må forstå at det sentrale utgangspunktet er studenten som tar faget fordi han må. Spesiell interesse er dermed ikke et premiss.

Pensum for et fag hvor tvangen, ikke interessen, er premiss, må trå varsomt. Stoffet må være tilgjenglig, relevant og lett å følge. Redningsoperasjonen EXPHIL03 er ikke i nærheten av dette. Om ikke noe gjøres, blir redningsoperasjonen til aktiv dødshjelp.