Er det nye året godt på SV?

Publisert

Her kommer en sinna nyttårshilsen fra en SV-student til fakultetsledelsen. Jeg og flere med meg har i høst deltatt på et eller flere kurs på SV, her har vi lært oss å bruke både instituttets og fakultetets hjemmesider på Internett for å fremskaffe nødvendig informasjon. Er det for mye å forvente at fakultetet tar innholdet på disse sidene på alvor?

Selvfølgelig ikke. Like fullt kan det virke som om man ikke gjør dette. La meg illustrere: På instituttets og kursets hjemmesider stod det flere steder at sensuren på mitt kurs ville bli offentliggjort den 22. desember 2003. Disse sidere er ofte troverdige, så jeg stolte på dem. Men selv da jeg sjekket mine eksamensresultater på studentweb mandag 5. januar (to uker etter oppgitt dato) var det ikke mulig å finne ut hvilken karakter jeg hadde fått.

For å finne ut av dette måtte jeg ta en tur til eksamenskoordinatoren på instituttet og spørre henne direkte. Der fikk jeg vite at instituttet for lengst hadde sendt fra seg alle de nødvendige papirer til fakultetet. Når så man i fakultetsadministrasjonen tok seg juleferie den 23. desember ble ingen ting gjort før denne uken. Det var heller ikke mulig å få kontakt med noen som kunne forklare hva som har skjedd.

Man har med andre ord ikke klart å forutse at noen av de ansatte i fakultetsadministrasjonen måtte bruke tid på å gjøre sensuren tilgjengelig for studentene. Eller man har ikke gjort en god nok kvalitetssikring i forkant. Dette i seg selv er jo slående; dette er vel knapt det første semesteret hvor sensuren faller like før jul, så noen stor og uventet bombe burde det vel ikke være.

For en student er eksamensresultatet avgjørende på mange måter: A) Viktig tilbakemelding om studentenes faglige nivå. B) Viktig inngangsbillett til studentenes fremtid. C) Den økonomiske delen; å stryke ett semester kan med føre ekstra utgifter på inntil 30000 kr for enkelte studenter.

En slik sum er betydelig for en student og kan være avgjørende for om studenten velger å fortsette sine studier eller om han velger å hoppe av. Selv finner jeg det forkastelig at fakultetet ikke har tatt seg bryet med å eksamen og sensur i henhold til egne frister. Slik oppførsel forteller oss at vi som studenter ikke er viktige for fakultetet.

Og hvert år undrer man seg på hvorfor så mange nye studenter slutter. Selv er jeg mer imponert over at så mange av oss faktisk fortsetter.