Hvem har ikke bestått?

Publisert

Kommentaren «Ikke bestått» av Dag Stian Husby i Universitas 5. november var full av faktafeil og misforståelser.

Ideen om en normalfordeling av karakterer er ikke god, slik det blir skrevet i begynnelsen av kommentaren. Det å normalfordele karakter på emne- eller programnivå er tvert imot svært tåpelig og regelrett dumt. Hvorfor? Fordi normalfordeling er et statistisk begrep, beregnet brukt på store størrelser. På et emnenivå vil ikke størrelsen være stor nok, sannsynligvis heller ikke på programnivå.

Da det er forventet at karakterene vil normalfordeles over en større populasjon over tid, vil dette være en god måte å sjekke om karakterskalaen blir brukt som den skal. Hvis det viser seg at bruken av karakterskalaen ikke er normalfordelt, kan dette være en indikasjon på at skalaen ikke brukes som det er tiltenkt, og ergo må man gjøre noe med det. Men normalfordeling av den enkelte karakter direkte tåpelig og svært dumt.

Dette har Husby også fått med seg, og det gjør at jeg ikke skjønner uttalelsen om at «ideen om normalfordeling ... er god». I den sammenhengen han plasserer det, virker det som om han støtter normalfordeling på evne- og programnivå, men senere i kommentaren støtter han ikke dette.

Husby skriver at: «... vi skulle innføre dette systemet (ECTS, min anmerkning), med normalfordelte bokstavkarakterer til alle og enhver, og direkte overførbarhet til det europeiske systemet.».

European Credit Transfer System (ECTS) er ikke, og har aldri vært, et karaktersystem. ECTS er et verktøy for å kunne sammenligne forskjellige (europeiske) karakterskalaer. Dette gjøres ved å omregne nasjonale karakterer til ECTS systemet. Systemet bruker normalfordeling, men dette er kun for å gjøre den nevnte omregningen av karakterer.

Det at det ble vedtatt å bruke en skala i Norge som er lik ECTS systemet (A-F) betyr kun at det blir lettere å regne om karakterene til ECTS, ikke at vi innfører ECTS. Det å skulle innføre ECTS er en absurd tanke, all den tid det ikke er et karaktersystem. Norge har med andre ord ikke innført ECTS som karaktersystem.

Det har aldri vært ønskelig fra verken Storting, statsråd, Utdanning- og forskningsdepartment eller Universitetet i Oslo å innføre normalfordeling av karakterer på emne- eller programnivå. Det at noen vitenskaplig ansatte mener de må gjøre dette, er et problem, men et problem som bør være enkelt å rette på – de tar feil, og sånn er det.

Vi har et nytt karaktersystem, som ikke skal normalfordeles, og hvis noen prøver seg på slike tanker, bør det slås hardt ned på. Verre er det ikke.

Styremedlem, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen

(Innlegget er noe forkortet).

Powered by Labrador CMS