Tore Oland – Forkvinne i DKSF?

Publisert

Forkvinne i DKSF Tore Kristian Oland er kritisk til et likestillingsdokument som ble vedtatt i Studentparlamentet 2. november. Han skriver som om Høyre-studentene ved Universitetet er de eneste som er «...prinsipielle tilhengere av at mennesker skal ha rettigheter som inivider og ikke den gruppen de tilhører». De fleste oppegående mennesker i moderne samfunn oppfatter dette som ukontroversielt. Problemet er at det i praksis virker som om kjønn er ekskluderende for kvinners muligheter til å oppnå vitenskapelige stillinger nettopp fordi de tilhører «gruppen» kvinner.

Det er mange grunner til at kvinner ikke er sikret de rettighetene jeg tror Oland egentlig er talskvinne for. Det fører for langt å gå inn på alle enkelthetene i hvorfor det står dårlig til med likestillingen ved Universitetet, men Oland er selv inne på den viktigste enkelt årsaken; historiens «gang». Han skriver at «et lite antalll kvinnelige professorer skyldes at kvinner en gang i historien i liten grad tok lang utdanning». Dette sier han, uten å reflektere noe som helst over hvorfor det var slik og menns eventuelle ansvar for dette, bortsett fra at han sier at «i fremtiden [blir] kanskje mennene i mindretall». Hvor lenge skal vi vente på at det blir likestilling ved Universitetet? Med dagens ansettelses-tempo og -system vil vi oppnå tilnærmet likestilling blant professoratene om mer enn ett hundre år! Det er kanskje greit for Oland, for i hans logikk betyr det bare at det i såfall ikke finnes kvalifiserte kvinner?

Undersøkelser har vist at kvinner må produsere 2,5 gang flere vitenskapelige artikler for å komme i betraktning til professorater. Systemet har en historisk slagside i menns favør. Derfor blir det veldig naivt hvis Oland tror at fordi systemet er juridisk rettferdig gjennom lov, så er det også rettferdig i praksis.

Oland ønsker fokus på grunnleggende utfordringer. Det er en grunnleggende utfordring for Universitetet at forskningen sannsynligvis ikke er så god som den burde ha vært. Det er derfor svært interessant å diskutere hvorfor halvparten av befolkningen ikke har samme mulighet til å nå frem med sin forskning som den andre halvparten, når de begge forsker på hele samfunnet. Kan hende kjønn og kjønnsdelte betegnelser egentlig ikke betyr noe. Da er det vel greit at jeg tilfeldigvis valgte å titulere deg Forkvinne Tore Kristian Oland?