Arbeidsmiljø for elever og studenter

Norsk studentunion (NSU) krever at studenter gjennom Arbeidsmiljøloven får det samme fysiske og psykiske vernet som arbeidstakere.

Kamil A. Azhar, leder Norsk Studentunion (NSU) og Torstein Fjeldet Lunde, leder NSU-Bergen.

Statssekretær Bjørn Haugstad hevder i Universitas 7. november 2002 at studentorganisasjonene ikke har satt seg inn i saken om arbeidsmiljø for studenter når vi krever bedre arbeidsmiljøbestemmelser. Videre sier ha at ordlyden om studentenes læringsmiljø i Universitets- og høgskoleloven (U&H;) i stor grad er i samsvar med arbeidsmiljølovens formuleringer. Det han glemmer er at det for studenter bare er krav til oppfølging så langt det er «mulig og rimelig».

Norsk Studentunion (NSU) har de siste årene ført en aktiv politikk for å sikre rettsvernet til elever og studenter i forhold til arbeidsmiljøet. Målet har hele tiden vært å sikre personer under utdanning det samme fysiske og psykiske vernet som arbeidstakere er sikret gjennom Arbeidsmiljøloven.

På Landstinget i 1999 fattet NSU et enstemmig vedtak om at man ønsket at studenter skulle bli innlemmet i Arbeidsmiljøloven. Etter et grundig forarbeid, bl.a. i samarbeid med framtredende jurister, ble det fastslått at de fleste bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven kunne nyttes direkte for studenter. Enkelte kapitler i loven passer ikke like godt, men her er det mulig med en unntaksparagraf i loven. Dette har vært utgangspunktet for all senere arbeid NSU har gjort i saken og det innebærer selvsagt at vi har satt krav til straffetiltak ved brudd på f.eks. reglene om godt psykisk arbeidsmiljø.

Ved behandling av ny universitets- og høgskolelov som ble vedtatt av Stortinget i juni 2002 var §44 om læringsmiljø et sentralt tema. Studentene med NSU i spissen var aktivt inne i prosessen og ga klart uttrykk for sitt standpunkt i saken. Utgangspunktet var at bestemmelsene i arbeidsmiljøloven skulle gjelde. Støtten manglet for å innlemme studentene i arbeidsmiljøloven og et endringsforslag til loven ble fremmet. Den nye formuleringen var at arbeidsmiljølovens bestemmelser skulle brukes «så langt den passer», og departementet skulle gis myndighet til å gjøre unntak fra arbeidsmiljøloven ved forskrift, slik at de bestemmelsene som ikke var direkte overførbare ble unntatt. Dette framlegget fikk ikke et flertall.

I stedet ble departementets forslag til ny § 44 vedtatt med enkelte endringer. NSU stod hele tiden på sitt; nemleg at paragrafen som var fremmet av departementet ikke var annet enn en konkretisering av allerede eksisterende krav til arbeidsmiljøet. Dessuten ble det rettet sterkt fokus på formuleringen «så langt det er mulig og rimelig» om oppfølging av bestemmelsene. Disse var, etter NSU sin mening, en sterk svekkelse av innholdet i paragrafen. Departementet stod den gang på sitt og sa at dette var tull. Departementet hevdet at den nye paragrafen var en stor forbedring av eksisterende lovverk. Av forarbeidet til U&H;– loven går det klart fram at formuleringen «så langt det er mulig og rimelig» åpner for økonomiske og lokale vurderinger av hva som skal regnes som god oppfølging av læringsmiljøkravene. Det er ikke holdbart!

Et annet hovedmoment ved arbeidsmiljøvernet til studenter er innføringen av et tilsynsorgan. Dette har hele tiden vært et av de viktigste målene å arbeide for. Selv om det til nå ikke har blitt vedtatt at elever og studenter skal ha samme fysiske og psykiske arbeidsmiljørettigheter som arbeidstakere, har nå departementet saken om tilsynsorgan til utredning. Innstilling til Stortinget skal komme innen utgangen av 2002. NSU har hatt ett krav i dette arbeidet; nemlig at Arbeidstilsynet får tildelt tilsynsmuligheter. Dette vil være det billigste og det beste. Bare på denne måten kan man sikre seg at tilsynskompetansen for arbeidsmiljøloven vil bli videreført til tilsynet over studentenes arbeidsmiljø.

Alt i alt kan man si at målet til NSU om fullgodt læringsmiljø enda er et stykke unna. Departementet innrømmer selv dette ved uttalelsene til statssekretær Bjørn Haugstad. Innrømmelsen kan likevel føre til noe: Det gir tyngde bak uttalelsene til NSU om at det enda er en vei å gå og det medfører at departementet sier at vi har hatt rett hele veien. Å gi oss arbeidstilsynet som tilsynsorgan vil rette noe på det vedtaket som ble gjort i Stortinget i juni dette år. Men målet om å bli omfattet av arbeidsmiljøloven står likevel fast. Det skal en dag bli en virkelighet. Forhåpentligvis med utdanningsdepartementet i ryggen. Det er i både departementets, studentenes og institusjonenes interesse at Norge kan skilte med det beste arbeidsmiljøvernet for studenten.