biologisk/kulturelt kjønn

Publisert

«Dogmatisk» og «universalistisk» er gode kallenavn på polemiske motstandere og Bjerrum Nielsen bruker dem flittig i sitt svar til meg, uten å skjele til det faktum at hvis man selv jobber for å få samtlige studenter til å innta ens eget perspektiv, ikke bare på ex.phil., men helst på alle nivåer, ligger den slags merkelapper farlig nær. I motsetning til BN er jeg imidlertid ikke opptatt av å slå fast hvem av oss som innehar et universelt syn. Jeg mener ganske enkelt at universitetsstudier henter sin styrke fra tradisjon og faglig grundighet, og at det å bryte inn med kjønnsperspektiv som et generelt mål er lite gjennomtenkt. Jeg ser ikke det dogmatiske i å hevde dette.

Intens bruk av nevnte merkelapper til tross; BN klarer ikke å tildekke det faktum at kulturelt kjønn er et tvilsomt begrep som vanskelig kan forsvare innkvotering av kvinnelige filosofer på ex.phil.-pensum. Hovedproblemet er at veien fra kulturelt kjønn til innkvoterte biologiske kvinner er uforståelig. BN snakker om kjønn. Men hun «snakker overhodet ikke om biologi eller enkeltindividers kjønn». I så fall har hun heller ikke bruk for biologisk kvinnelige filosofer på ex.phil.-pensumet, ettersom deres kvinnelighet ikke har noe å gjøre med den kvinneligheten BN er opptatt av, (med mindre BN vil ha inn på pensum biologiske menn eller kvinner som har gjennomgått en «kjønnethet«test – hvem har laget den? – og blitt evaluert som kulturelle kvinner). Biologisk og kulturelt kjønn synes så forskjellige at kulturelt kjønn knapt kan kalles kjønn, men snarere er et sett av egenskaper kokt sammen på grunnlag av diverse kultur- og samfunnshistoriske intuisjoner. Kulturelt kjønn har forlatt enhver forbindelse til den enkle biologiske distinksjonen som den opprinnelig baserte seg på og som de aller fleste av oss navigerer utfra. Samtidig hevder man, i saker som ex.phil.-pensumet, at kulturelt kjønn er knyttet til biologisk kjønn, eksempelvis kvinnelige filosofer.

Når man til tross for uhyrligheter som dette godtar ideen om kulturelt kjønn har det nok mer å gjøre med at man tror det øker sjansen for likelønn o.l., enn at man tror på det som en rimelig kategori. Men er virkelig dårlig teori det vi trenger for å løse de praktisk-politiske problemene kvinner kan møte på?

Powered by Labrador CMS