Exphil

Publisert

Professor Jan Ivar Bjørnflaten har i Universitat 30. januar, 2002 et innlegg som innholder noen tvilsomme påstander som fortjener noen kommentarer.

1. Først trekker Bjørnflaten frem en studentundersøkelse som angivelig viser hvor mislykket exphil har vært. La meg bare minne om at det allerede har stått et innlegg her i Universitas av Professor i sosiologi Gunn Birkelund som påpeker en serie svakheter ved denne undersøkelsen. Jeg vil også henvise til et innlegg i siste nummer av Uniforum hvor undertegnede er med på påpeke det betenkelige i at man på et universitet ureflektert (men kanskje intendert) plukker ut statistisk materiale på en subjektiv måte (Denne type teoriavhengig utvelgelse av data er forøvrig et viktig tema i exphil).

2. Dernest argumentere Bjørnflaten slik: Hans motstandere hevder angivelig:

(Konklusjon:) Exphil gir universitetet et assosiasjonsfellesskap, fordi (Premiss:) Exphil består/har bestått av et felles opplegg for UiO, og kanskje for de øvrige norske universiteter. Men nå er premisset ifølge Bjørnslette usant fordi «Ex.phil har (...) bestått av et stort antall varianter, med ulike opplegg og pensa rundt omkring.» Men selv om det på èn bok står «Tenkningens Historie» og på en annen står «Filosofiens Historie», betyr ikke det nødvendigvis at de to bøkene ikke kan ha samme innhold i den forstand at de bruker og problematiserer de samme begreper. Faktum er at siden 50-tallet har Exphil, på tross av skifter av lærebøker og undervisningsopplegg og pensumtekster, hatt en konstant filosofisk kjerne av historisk og systematisk refleksjon over den teoretiske og praktiske rasjonalitet som er grunnleggende i alle fag på alle universiteter. Jeg går ut fra at universitetsfaget «Russisk» i løpet av årene, og i forskjellige land har hatt «et stort antall varianter med ulike opplegg og pensa» uten at Bjørnflaten er så ekstremt nominalistisk at han derfor benekter at disse kan ha en felles kjerne?

3. Tilsist vil jeg påpeke at Bjørnflaten og andre bruker ordet «integrere» systematisk upresist. «Integrere» kan bety «la noe oppslukes i noe», eller «la noe få systematiske forbindelseslinjer til noe». Rådet for exphil og exfac har presentert et forslag som bygger på den andre betydningen: Innenfor den nye seminarmodellen har studentene felles pensum, men deres semesteroppgaver tar opp tema fra de studieprogram/fag de samtidig er begynt på.

Powered by Labrador CMS