De helvetes studentpampene!

Ved hjelp av navlebeskuende studenter og litt «juks» i studentmediene skapes et bildet av studentpamper, skriver velferdsansvarlig Hanne Øverlier fra Studentparlamentet.

Oppskriften på en studentpamp: ingrediensene som må til for å lage en studentpamp er svært få. Du trenger kun et verv eller to i Studentsamskipnaden (SiO) eller Universitetet (UiO) og en telefon fra Universitas, så får du en flott pamp. Denne pampen kan urettmessig skjelles ut på side to, tre og fire (i ovenfor nevnte avis) uten at noen setter særlig spørsmålstegn ved denne informasjonen. Pampene kan nytes på mange måter, men helst i sammenheng med SiO-saker. Da vil pampen få en syrlig smak som kan nytes med drittprat og en kaffe på UB. Dersom man ønsker å gjøre som Ingrid Espelid Hovig kan man «jukse litt», og tilpasse fakta etter budskapet man vil ha frem, uten å vise noen som helst helhet i fremgangsmåten. Vi er jo alle enige om at Universitas er flinke, også til å «jukse litt» som Ingrid gjorde i sin tid.

Hva er det de driver med, disse pampene som liksom representerer oss studenter i alle styrer og utvalg? Jeg har aldri sett dem! Selv om jeg ikke vet hvem de er, så vet jeg at de gjør en elendig jobb. Vi har jo alle lest om dem i avisene.

Som ny student på UiO er det mye informasjon å forholde seg til. Derfor tar man kun stilling til det som har en direkte innvirkning på en selv. Dette kan i grove trekk være; hvor kantina er, når lånet kommer og halvliterprisen på Frederikke. Mitt engasjement satt tidligere i navlen min. Engasjementet var kun i forhold til meg selv og min studiehverdag.

Noen studenter tar derimot ansvar og engasjerer seg i de «kjedelige» sakene som studiestruktur, studentboliger og kollektivrabatt. Ved å ta ansvar for din studiehverdag ender vi opp som utskjelte studentpamper i mediene. Det kom som et sjokk for meg at jeg hadde blitt en studentpamp. Jeg trodde virkelig jeg måtte gå ordentlig inn for det, hvis jeg ønsket å bli pampete og ekkel. Som ansvarlig for studentenes velferdstilbud har jeg hatt en stressende hverdag der jeg må passe hvert ord jeg uttaler fordi jeg ofte har opplevd at mine uttalelser blir mistenkeliggjort. Det er som å være megler i en konflikt. Hvilken interesse skulle Samskipnaden ha av å gi et dårlig tilbud til studentene? Jeg har jobbet med velferd i snart ett år og kan ennå ikke gi deg svar på hvorfor det gis uttrykk for å være så mange konflikter. Jeg opplever at studenter og studentmediene i veldig stor grad mistenkeliggjør Studentsamskipnaden, og gir et bilde av en konflikt som ikke er reell. Studentparlamentet ønsker seg en større synliggjøring av Studentsamskipnaden i Oslo og dens velferdstilbud, men mediene må først begynne med å bli mer konstruktivt kritiske. Det å være kritisk innebærer ikke nødvendigvis å være negativ, men å belyse en sak fra flere sider. Vi (studentpampene og studentmediene) skal først og fremst være en vaktbikkje, ikke en gneldrebikkje.

Studentene trenger ikke å skape konflikter ved å okkupere kontorer og lenke seg fast til dører og andre merkelige objekter. I dag har vi noe som heter studentdemokrati og en lovfestet rett til å bli hørt i alle saker som angår oss ved våre utdanningsinstitusjoner. Vi er kompromissgenerasjonen som går i dialog og er villig til å megle oss frem til felles mål. Dette gjelder selvfølgelig ikke alltid, men vi forsøker å være imøtekommende. Vi gjør den jobben du ikke gidder å gjøre.

Hvem vi studentpampene er? Vi er din hjemmeværende mor eller far, som holder orden på det meste uten at du ser det eller klarer å sette pris på det. Vi gjør det usynlige arbeidet du ikke ser. Klager du over tingenes tilstand fordi alle andre gjør det? Hjelper du til med husarbeidet eller skitner du bare til og lager rot i systemene ved å klage på saker du ikke har satt deg inn i? Før du klager på studentpampene neste gang bør du lære deg å bruke støvsugeren. Du bør i det minste sette deg inn i hvordan den fungerer......

Vil du ha et lite tips på hvordan? Les informasjonen (bruksanvisningen) som følger med semesteravgiftsblanketten!

Powered by Labrador CMS