Vår anmelder ser inn i spåkula, og spår en lys fremtid for denne nye serien.

«Blank»: Friårsdrama

NRKs nye serie prøver ikke akkurat på noe nytt, men med en lovende start kan det spås å bli minst like bra som forgjengeren.

«Blank»

• Hvor: Blank.p3.no
  • Med: Cecilie Amlie Conesa, Maria Sunniva Aasen Sandvik, William Greni Arnø

En tam og noe kjedelig start er muligens meningen for å vektlegge hovedpersonen, Ellas situasjon. Det er lite som skjer i de første klippene, og Ella virker apatisk til det meste. Hun ser ut til å lide av en identitetskrise mange kan kjenne seg i igjen i . Hun har tatt et friår, men er fortsatt ikke klokere på hva hun vil gjøre med livet. Hun befinner seg i et trygt forhold med Mats, som ikke ser ut til å gi henne noe annet enn nettopp trygghet.

Man skal ikke se bort i fra å spotte en jente på Løkka med et Blank-relatert trykk på genseren i slutten av sommeren.

Man kan se likheter i Ella, som i Skam-karakteren Eva. De har begge birolle i sitt eget liv, og er mer lost en noen gang. Kjæresten, Mats, og romkameraten, Susanne, er begge svært egosentriske og søker til Ella for trøst om det meste. Selv om karakteren minner om noe vi har sett før, er vi likevel i en annerledes livssituasjon som har lite til felles med videregåendeintrigene vi fikk se i Skam.

[Skam-William i ny, keitete rolle](3)

Spenningen drar seg opp i slutten av første episode. En ukjent gutt gjør at Ella drives av ren impuls. Som seer blir man sittende igjen med en følelse man kanskje bare har hatt om to karakterer før, nemlig Noora og William.

[Er det dette lisenspengene mine går til?!](1)

Man kan følge serien på nettsiden med klipp og skjermdumper hver dag, eller se det samlet i en episode hver søndag. Karakterene i serien har også Instagramprofiler. Til nå har en slik type slippmåte bare hatt virkelig suksess én gang, som kanskje gjør at en del blir kritiske til gjentakelse. Den første uken fungerte best i helhet som episode. Det tar nok tid før «hypen» blir så stor at man blir nysgjerrig nok til å følge med hver dag.

[Dette er ikke en spesielt god serie, derimot](2)

Etter første episode sitter man igjen med flere undrende spørsmål. Hvem er denne mystiske gutten? Kommer Ella til å tørre å ta styring over sitt eget liv? Man kan ikke annet enn å se på serien som en slags oppfølger til Sk. Det er sjeldent at oppfølgere holder mål, men det lukter suksess av Blank, og man skal ikke se bort i fra å spotte en jente på Løkka med et Blank-relatert trykk på genseren i slutten av sommeren.