Kan vi ikke heller ha en vanlig MGP-fest, spør vår anmelder

På tide å gi flere respekt

Det er litt som med vitsene faren din forteller, det holder med et par ganger.

Stiffi-fest TWO!

• Betong, Chateau Neuf
  • 17. mars

Ja, det er gøy med Stiffi. «Respekt» er legendarisk og den slutter ikke å underholde. Det var på sin plass å hylle den i fjor ved 15-årsjubileet. Det var morsomt da, men nå blir det som den Die Hard-oppfølgeren vi ikke trenger. Før de musikalske innslagene er det en dårlig gjennomført MGP jr.-bingo, hvor ulike låter blir ropt opp i stedet for tall. Premien er selvfølgelig én sigarett og en boks Coca-Cola holiola cariola, men det alene er ikke nok til å underholde, og det hele føles som et HMS-seminar med jobben.

Vitsen om Stiffi er oppbrukt

De musikalske innslagene var virkelig gode. De pinlig fengende låtene vi kjenner fra oppveksten kunne nytes i et mer spiselig format, helt fri for barnesang. The Dans, Data og Dumles sørget for god stemning. Stiffi dukker ikke opp selv, men hyllestbandet Led Stifflin er en god erstatning. Deres tolkning av «Respekt» er hva alle har ventet på, men det føltes antiklimatisk når det brått er over. Det er ingen tvil om at bandet har gitt publikum det de vil ha, men hva nå?

Høydepunktet kommer i form av Celine Helgemo. Hun entrer scenen til stor applaus og synger sin store hit «Bæstevænna» med Led Stifflin. Noe som til og med kan få den aller mest MGP jr.-kritiske til å ha våte drømmer om en nyinnspilling med voksen vokal. Hun er sprudlende og dyktig i sceneopptredenen sin og minner oss om at MGP jr. både er gøy og full av talenter. Dette får en til å tenke på hva slags arrangement dette kunne vært. For vitsen om Stiffi er oppbrukt. Det vet nok arrangørene selv også, for utenom publikums kostymer og Led Stifflins fremføringer av «Respekt» har denne kvelden lite å gjøre med han.

[En utmattende film om et spesielt forhold](1)

I stedet for å skvise mer ut av dette tynne konseptet, burde det heller utvides til å være en festkveld for hele MGP jr. Her er det plass til å mimre, feste og le om hverandre med låter som mange av oss har gode minner med. La Stiffi få ro nå. Gå fullt ut med kostymer, DJ-sett med MGP jr.-låter i pausene og ha en temafest som kan gjentas i åresvis. Det er det jeg vil ha.