Jentene er tilbake – men gidder man å se neste sesong? Foto: presse, NRK
Jentene er tilbake – men gidder man å se neste sesong? Foto: presse, NRK

«Unge lovende»: Fyr av pistolen, da!

Etter sesongens slutt sitter man igjen med mange ubesvarte spørsmål, men ingen trang til å se neste sesong.

Alex, Nenne og Elise er tilbake på norske TV-skjermer denne vinteren. Etter to gode sesonger med «Unge lovende», og den gripende avslutningen på den andre, er forventningene store til den tredje. Historien tar seg opp der den sluttet: Nenne gjør suksess med boka om hennes opphold på psykiatrisk klinikk, Elise prøver fortsatt å gjøre suksess som komiker, mens Alex er på søken etter lykken i det forjettede land, USA.

Man blir fremdeles varm om hjerterota av jentenes «sisterhood».

Og det er her denne sesongens iboende problem ligger. Der de forrige sesongene har sin styrke i samholdet og vennskapet mellom de tre, skildrer denne sesongen et mer distansert venneforhold som hverken rører, engasjerer eller pirrer.

Det er først i den andre episoden man møter Alex i USA. Karrieren går ikke som planlagt, og hun går slukøret fra prøvefilming til prøvefilming. En kveld ender hun med å ta med seg en langt eldre mann hjem fra byen. Idet hun åpner beltespennen hans, sier han at han ikke kan ligge med henne, og går – uten noen forklaring på hvorfor. Er han gift, er Alex er for ung for ham eller er det mer mystiske grunner til at han drar hjem til seg selv? Man ser han aldri igjen.

Har du sjekket ut «Match» ennå?

Denne scenen skal kanskje vise hvor dårlig det står til med Alex i statene, men det er bare et av mange eksempler på et stort antall irrelevante bi-karakterer som ikke tilfører noe til historien. Det henspiller tankene mot det gamle teaterprinsippet kalt «Tsjekhovs pistol»: om en pistol blir vist på scenen i akt én, må den avfyres før stykkets slutt.

Men serien har sin styrke når jentene igjen er «jentene», og de viser at de er der for hverandre i tykt og tynt. Det får man heldigvis noen glimt av mot slutten av sesongen, og man blir fremdeles varm om hjerterota av jentenes «sisterhood».

Denne lisenspengebaserte serien er en flopp

Men det blir overskygget av den store pistolen til Tsjekhov som fortsatt har alle kulene uavfyrt i kammeret. Etter seks episoder med «Unge lovende» sitter man igjen med en rar følelse: Man har så mange spørsmål man vil få besvart, men føler ikke på trangen til å se sesong fire.