Universitas' anmelder hyller GURLS' førstealbum. Foto: Julia Marie Naglestad

«Run boy, run»: Jentene kommer

Jazz-gudinnene i Gurls trøster, flørter og peker nese til guttene på sitt etterlengtede debutalbum.

«Run boy, run»

• GURLS
  • Grappa Musikkforlag

2018 starter lovende. #MeToo-lyskasteren peker fremdeles mot mørke kriker og kroker. Skiskytter Emil Hegle Svendsen innrømte at han måtte finne sin indre Marit Bjørgen for å slå motstanderen på oppløpet under 15 km fellesstart for herrer. Og det mange spår blir et av årets feteste jazzalbum er signert «jentebandet» Gurls.

Trioen, som springer ut av jazzlinja, var i flere år en godt bevart soundcloud-hemmelighet. Når de har sparket igang året som oppvarmingsband for a-ha i Oslo Spektrum, er den tid endelig forbi. «Run boy, run» er intet mindre enn en ujålete, ekstremt velspilt og veldig morsom jazzplate. Trioen består av saksofonfantomet Hanna Paulsberg, stjernebassist Ellen Andrea Wang og aspirerende soul-diva Rohey Taalah på vokal.

«this boy has everything I need to give to my child»

Mens saksofonen og bassen både leker og jager i det åpne jazzlandskapet, står mye og faller på Taalahs formidlingsevne. Låtskriver Paulsberg har ikke gitt henne noen enkel oppgave, men heldigvis kan Taalah alt fra å skru på revysjarmen til å rappe. Det er ikke mange norske vokalister som kunne fått tekstlinjer som «this boy has everything I need to give to my child» til å høres like fett ut. Wang og Paulsberg er allerede kjendiser i jazzverden å regne, men med «Run boy, run» sjarmerer Taalah seg unektelig inn i norsk musikkhistorie på uhøytidelig og imponerende vis.

[Les mer om jazzfestivalen Serendip!](1)

«Run boy, run» har noe for alle. Låter som «Dis boy» og «The love seed» burde være nok til å dytte oslofolket ut i snøføyka for å danse en lørdagskveld. Søndagsfrokosten dagen etter er komplett med de silkemyke balladene «Oui» og «The boy who came to town». Og Hegle Svendsen burde sjekke ut fengende «Snap», neste gang han henter inspirasjon fra ettbarnsmor, og mestvinnende skiløper noensinne, Bjørgen. «Saying oh snap, I got you boy».