Gammelt gull: «Grease» er et fyrverkeri av en nostalgitripp. Foto: presse.

«Grease»: Brede glis i grisegodt throwback-show

Ut av den uforløste, ulmende kjærligheten mellom Sandy og Danny springer det ut en forestilling som spraker av farger, fengende koreografi og klokkeklare vokaler.

«Grease»

• Chateau Neuf 24. Januar til 17.mars 2018
  • Regissert av Tom Sterri

Sandy og Danny spilles av Charlotte Brænna og Bjørnar Reime. Og der Tarjei Sandvik Moe i rollen som Doody smelter mangt et ungpikehjerte med SKAM-abstinenser, får også publikummere i segmentet 40+ opp smilebåndene når Øivind Blunck figurerer som radioverten for Radio Vinyl, Vince Fontgine.

Tilbake på High School igjen etter sommerferien forteller Sandy og Danny vennene sine om sommerens flørt. Vennene lytter ivrig, og gutta synger «Ja fortell, ja fortell, fikk hun smake ditt sverd» til Danny. Dette er en cheesy og noe upassende oversettelse, men passer likevel inn den klisjéfylte jazze-stemninga som manes frem på scenen. Låten som følger, «Grease Lightning», er et energifylt høydepunkt der gutta synger om den nye bilen, og scenen fylles av driftige musikalskuespillere.

Vil det endelig bli dem?

Romantikken er i høysetet når Sandy og Danny omsider sitter sammen i forsetet på drive-in kino. Vil det endelig bli dem? Dessverre forlater Sandy Danny på kinoen, og klassikeren «Hopelessly Devoted to You» har blitt fornorsket til hjertesmerte-balladen «Hengitt og forelsket i deg». De kjente sangene bæres frem av sterke vokaler og er fortsatt enkle å synge med på, selv på norsk.

«Grease» gir publikum et skikkelig throwback-show fra start til slutt. Her er alt som forventes: masse hårspray, kjærlighetsdrama, skinnjakker, og kjente melodier som fungerer overraskende godt også på norsk. Det er en morsom forestilling, men er nok aller mest et gledelig gjenhør for alle som fra før av setter pris på de ikoniske sangene, for de som har fødselsdato på 60-tallet, og for de som bare vil se Skam-Isak igjen.

Fikk du med deg denne slakten fra samme avis? Skru av lyden!