Kamelen: NMGs nye stjerneskudd

Kamelen tok med seg et stjernelag, men det var ingen tvil hvem som skinte sterkest.

Kamelen

• Sentrum Scene
  • 12. januar
  • Ferskeste album: «Ambivalent»

Den første oppvarmingsartisten, 13 år gamle Ari, har ikke gjennomført stemmeskiftet, men rapper allerede om tunge temaer som sex, vold og dop. Publikum elsker det, og når Ari få minutter ut i akten må stoppe låta for å be publikum stoppe å sloss, vet man at det blir en vill kveld videre.

Det tar lang tid før Kamelen kommer ut på scenen, og det er tydelig at det er dette publikum har ventet på. Ikke overraskende er det de største låtene «Ingenting» og «Beng Beng Beng» publikum virkelig hopper rundt til, men de roligere låtene, som tittelsporet til hans nye album «Ambivalent», fungerer også godt. Her får han pusterom til å rappe med bedre flyt, og den ellers harde gangsterrapperen viser at han også har en mykere og mer reflektert side.

Kamelen har to pukler å hente energi fra.

Etter et godt oppvarmingsshow med KingSkurkOne og Angelo Reira, kommer også Lars Vaular og OnklP ut under Kamelens opptreden. Vaulars gjeng har virkelig blitt en solid institusjon i musikk-Norge og på konserten er det tydelig hvordan de promoterer merkevaren sin. Logoen snurrer konstant rundt på en projektor i bakgrunnen, som en del av en rekke kule animasjonsshow, fremtidige konserter promoteres og det oppfordres gjentatte ganger om å kjøpe fan-artikler. Mange i det særdeles unge publikum har tatt oppfordringen på alvor. NMG- og «Slim Kamel»-t-skjorter er å se overalt. NMG G-huset fremstår som en enhetlig gjeng som virkelig har det gøy sammen på scenen, og Kamelen er stjerna de satser på for fullt om dagen.

Det eneste som legger en demper på publikums stemning er en rekke slåsskamper, men Sentrum Scene har naturlig nok satset tungt på sikkerhet under konserten til Bergens største rap-kjeltring, så de unge kamphanene dras raskt ut.

Det er lett å se at den tidligere fengselsfuglen nyter livet som en fri Kamel. Med klesbytte, stagedives og en solid tilstedeværelse på scenen, er det tydelig at Kamelen har to pukler å hente energi fra, og publikum får et solid show for pengene.