«Hvem snakker for oss?»: Les denne, Listhaug!

«Hvem snakker for oss?» er en bok alle nordmenn burde lese, uavhengig av religiøs overbevisning.

«Hvem snakker for oss»

• Forfatter: Bushra Ishaq
  • Forlag: Cappelen Damm

Visste du at ordet «jihad» ikke er ensbetydende med terrororganisasjonen Daesh` voldelige ideologi og argument om hellig krig, men også et uttrykk for å søke sannhet gjennom guds nærhet? Vet du hvorfor muslimer faster? Eller grunnen til at den tunisiske grønnsakshandleren Mohamed Bouazizi satte fyr på seg selv i 2010, og utløste den arabiske våren? Alle disse spørsmålet kan besvares ved å gjemme seg fra høstkulda med boken «Hvem snakker for oss? Muslimer i dagens Norge – hvem er de og hva mener de?».

Ifølge inkluderings- mangfoldsdirektoratet (IMDi) ble muslimer og Islam omtalt i norske medier 77.000 ganger i 2009. Dette overgår omtalen av svineinfluensaen, som hadde utbrudd samme år. Omtrent 70 prosent av omtalen hadde negativt fokus. Selv om tallene er litt gamle, er dette utgangspunktet for boken. Forfatteren og legen Bushra Ishaq åpner dermed boken med en utfordring til leseren. Hva vet du egentlig om norske muslimer og islam? Norske medier har kanskje gjort muslimer til monstre, men Ishaq slår tilbake med full kraft. Med fortellingene du vanligvis ikke finner bak de tabloide overskriftene. Boken er basert på en holdningsundersøkelse hun selv har gjennomført sammen med Kantar TNS, der svarprosenten var på 12,8 prosent. Kun de som bekreftet at de var muslimer fikk delta i undersøkelsen.

Allerede i første kapittel greier Ishaq å mane frem en følelse av manglende kunnskap. Bare ved en generell innføring i religionen Islam kommer alt du har glemt at du lærte i religionstimene i grunnskolen til å vende tilbake. Videre stiller hun spørsmål ved temaer som: «ønsker muslimske kvinner å bli reddet?» eller «terror i Islams navn». På tross av det faglige språket er de to gjennomarbeidede befolkningsundersøkelsene Ishaq presenterer gjennom de drøye 250 sidene svært interessante. Mye fordi du raskt innser at du ikke kommer til å tørre å uttale deg om muslimer eller islam før du har lest boken ferdig.

Boken er svært informativ, og kan til tider minne mer om en entusiastisk doktorgradsavhandling enn en bok laget for et bredt publikum. Likevel vipper ikke den akademiske tonen tematikken av oppmerksomhetspinnen. Lurer du på hva norske muslimer egentlig tenker om sin egen posisjon i det norske samfunnet? Les denne boken. Det burde Sylvi Listhaug også. Da hadde hun kanskje roet seg.