Nyttig: «Takin Ova» gir deg en forholdsvis lynkjapp oversikt over den norske hip hop-historien. Foto: Amund Hasli, NRK

«Takin Ova»: Hiphop 101

Du trenger ikke være særlig interessert i hiphop for å ha glede av «Takin Ova», og det tar deg bare to timer. Det har du tid til.

«Takin Ova»

• Hvor: NRK.no
  • Hvem: NRK og Norsk fjernsyn

Tidlig på året i 2016 gikk den årlige spellemannsprisen av stabelen i Oslo Spektrum. Tshawe og Yousef, fra hiphop-duoen Madcon, skal dele ut årets hederspris. og klarer knapt å styre sin entusiasme for vinneren, Tommy Tee. Etter en kort takketale skrus lysene av, og medlemmene fra gruppa Warlocks, samt en håndfull andre norske hiphop-artister rappellerer ned fra taket og fremfører låta «Takin Ova».

Den underholdende tonen i serien gjør at det aldri blir kjedelig.

Hvorfor det? Hvorfor rapper blant andre Lars Vaular og Chirag fra Karpe Diem entusiastisk med på en sang som ble utgitt flere år før de selv debuterte med plate? Hvorfor hevder Yousef at verdenen hans ville ha sett helt annerledes ut om det ikke var for Tommy Tee? Og hvorfor rappellerte artistene ned fra taket?

Svaret ligger godt begrunnet i historien om hiphop-musikkscenen i Norge. Historien om hvordan en tilsynelatende kortlevd ungdomstrend fra 80-tallet vokste seg stor nok til at Karpe Diem kunne fylle Spektrum tre dager på rad i 2017.

NRK-dokumentaren «Takin Ova» gir en fornøyelig og grunnleggende, innføring i nevnte historie. Gjennom fire episoder forteller hiphop-artister, aktive og pensjonerte, sine historier om norsk hiphop fra premieren på filmen «Beat Street» i 1984 til i dag. Den underholdende tonen i serien gjør at det aldri blir kjedelig, samtidig som den faktisk gir en ganske god oversikt over utviklingen til sjangeren.

Enkelte har i ettertid av seriens premiere påpekt at den kanskje hadde hatt godt av flere episoder. Joda, mange artister er nevnt, men en hel del er også glemt. Blant annet ville det vært naturlig å inkludere Son of Light, som jo er blant de mest fremtredende artistene på nettopp låta «Takin Ova». Dette bidrar riktignok til at serien ikke blir for detaljtung, og historien blir fortalt uten for mange avsporinger.

Alt i alt er «Takin Ova» solid historiefortelling med spennende og morsomme anekdoter fra norsk rapkultur. Med andre ord noe du bør få med deg.