Mer enn 400 år etter sin urpremiere er «Doktor Faustus» fremdeles aktuell. De overdrevne forsøkene på modernisering gjør forestillingen en bjørnetjeneste.

«Doktor Faustus»

• CreationOslo
  • Medvirkende: Torbjørn Eriksen, Ulla Marie Broch, Karin Klouman, Kim H. Strømmen, Espen Mauno, Ada Teisbo og Joakim Thrane.
  • Deichmanske Hovedbibliotek
  • Spilles til 3. desember

Christopher Marlowe skrev sitt stykke «Doktor Faustus» ved avslutningen av 1500-tallet, mens myten om Dr. Johann Faust er noen gode tiår eldre. CreationOslo er på sin side et helt nytt teaterkompani, som har fått æren av å sette opp sin første forestilling på Deichmanske Hovedbibliotek. De kunne faktisk ikke vært heldigere.

Scenen er briljant utformet. Den strekker seg som en catwalk gjennom hovedsalen med publikum på hver sin side. I enden sitter Doktor Faustus ved en enslig leselampe og arbeider frenetisk. Hans kjæreste Wagner ønsker ikke annet enn hans oppmerksomhet, men han er altfor opptatt med jussen, teologien, filosofien og medisinen. De forskjellige vitenskapene er personifisert i form av bibliotekarer som svinser rundt i lokalet, et vittig grep som tilfører oppsetningen dynamikk og humor.

Én blodspakt med djevelen senere har han fått seg evig kunnskap, velferd og makt.

– Du kan jo nok, sier Wagner. Ordvekslingen som følger kunne gjort enhver HF-gutt blank i øynene – sitater av Homer, Vergil og Francis Bacon kommer tett som hagl. Men Faustus forkaster til slutt de streite vitenskapene, og vender seg mot magien. Én blodspakt med djevelen senere har han fått seg evig kunnskap, velferd og makt. At det er sjelen han bytter bort gjør ham noe anspent, men djevelens utsendte, Mefistofeles, får til slutt signaturen hun trenger.

Forestillingens første akt er både levende og begivenhetsrik. Det arkaiske språket blir man fort vant til, og i kombinasjon med det ærverdige lokalet blir man som hensatt til en annen tid. Skuespillerne, da spesielt Torbjørn Eriksen i hovedrollen, gjør dessuten en upåklagelig innsats. Andre akt starter med at Faustus intervjues på et talkshow, og følges opp av Messenger-varsler, Playstation-kontroller, og Taylor Swift. Dette er for så vidt underholdende, men det oppleves ikke som illustrerende for hvordan ubegrenset makt ville blitt brukt i 2017. Det er dessuten med på å overdøve Faustus’ sjelekvaler, og hans egentlige ønske om det opphøyet gode.

CreationOslo har gjort «Doktor Faustus» til en underholdende affære, både høyenergisk og visuelt lekker. Originalhistorien er imidlertid forestillingens sterkeste kort – ikke forsøket på å ta tempen på samtiden.