Røkelse og Myra, men ikke gull

Det er ikke rapmessig at Myra avsløres som nykommer, der er hun på god vei inn i hovedfeltet av norsk rap. Dessverre bremser uerfarent scenetekke opplevelsen.

• MYRA
  • Parkteatret
  • 22. september

I et tåkelagt Parkteateret akkompagnert av duse lys og seige beats, blir det plutselig helt mørkt før en spotlight treffer veggen til venstre for scenen. Der står Myra, og det er der hun har vært det siste året – i spotlighten til norsk rap. Artisten, hvis egentlige navn er Regina Tucker, er bare 22 år, men har allerede utrettet en god del hva gjelder å sette kvinner på det norske rap-kartet.

Den ferske bergensrapperen ser ikke liten ut ved siden av årets Øya-avslutter.

Se flere bilder i karussellen øverst

«Eg e litt cocky med shades og starter her oppe, eg», sier hun, før hun hopper ned fra hylla og over på scenen. Fylt av grønne planter er lokalet gjort om til noe som ligner en oase, og som rappende bergensere flest oser Myra av selvtillit. Det er imidlertid først når fjerde låt, debutsingelen «Hold An», smyger seg ut av høyttalerne at publikum virkelig våkner.

«Kan eg få min beste venn opp her», kommanderer Myra. Lars Vaular stiger frem fra noen palmer. «Eg har ventet på deg man, har stått borti hjørnet her», melder rapmogulen. Det er som at Vaular blir en ekstra ryggvirvel i Myra. Når han entrer scenen blir hun enda rakere i ryggen. De har god kjemi og det er tydelig at de har gjort «Ventet på deg» sammen før. Det som her er imponerende, er hvordan den ferske bergensrapperen ikke ser liten ut ved siden av årets Øya-avslutter. Når hun gjør vers ved Vaulars side kan ingen beskylde henne for å være nykommer.

Det står ikke på rap-ferdighetene til Myra, men scenetekket ødelegger for at konserten i sin helhet når helt opp. Mellom låtene serveres publikum nervøs prat og skamløs reklame for Plantasjen, og på mange måter rakner cocky-Bergens-rapper-med-shades-imaget. Bemerkninger som «Eg glemmer at eg er på konsert» er i og for seg sjarmerende, samtidig oppleves det uprofesjonelt og merkelig.

Alt i alt er det bra til å være hennes første egne konsert. På tross av at scenetekket bør finpusses, er Myra på god vei inn i hovedfeltet av norsk rap. Spørsmålet er bare om hun har det som trengs for å gå i brudd? Men når Norges kanskje største rapper sier at han har ventet på henne, bør vi kanskje slutte oss til det og spisse ørene. Dette er nok bare begynnelsen for Myra.