Krisestemning: Vår anmelder er ikke videre imponert over Studentfestivalens bestillingsverk.

Kong Amf – «STUDiO sitt vors«: Abdiser, Kong Amf, please?

Jasså, så det er kanskje dette studieavgiften min går til?

Kong Amf

• Låt: «STUDiO sitt vors»
  • Studentfestivalen 2017

Artisten Kong Amf er nok et uskrevet blad for de fleste. Med sine 160 følgere på Facebook har kanskje Studentfestivalen i Oslo (STUDiO) tenkt at de her står overfor en uslepen diamant. Dessverre er ikke alt som glimrer gull. Det antas at sangen er et bestillingsverk av verste sort, spesialdesignet for Studentfestivalen i Oslo. Tekstlinjer som «me ska på STUDiO sitt vors» og «kor skjer den shitten... på STUDiO i august» viser bare at innholdsmarkedsføring også har nådd musikken.

Når refrenget kommer aner man en viss krisestemning.

Låten handler om en fyr som trenger å forlate studenthybelen sin fordi naboene går på metamfetamin. Førstevalget er derfor å dra på STUDiO på Chateau Neuf. Mens denne nokså lite gripende historien utspiller seg, så har Kong Amf valgt å ta frem den ene pekefingeren, trykke på fire-fem tangenter og lage en intetsigende basslinje ut av et inspirasjonsløst universers. Dessverre forsvinner også alt av sangens mulige dynamikk ut i denne bassloopen som går igjen, og igjen, og nok en gang til.

Rappingen til Kong Amf har en flow som funker i verset. Det begynner rett og slett lovende. Når refrenget kommer aner man en viss krisestemning. Men det er først når refrenget kommer tredje gang at du virkelig ønsker at brannalarmen skal gå og at hele dansegulvet skal tømmes for fadderfolk og fe. Stavangerdialekten som her frontes gjør ikke situasjonen noe bedre akkurat.

Alt er dog ikke like ille. Musikkvideon som STUDiO har tilegnet låten inneholder levende svart-hvitt-bilder fra Oslo Byarkivs rikholdige skap av filmruller. Et hyggelig gjensyn med gamle norske studenter som viser at stemningen stod i taket selv når dansebandene regjerte over dansegulvene. Om sangen «STUDiO sitt vors» kommer over anlegget, anbefaler undertegnende deg å gå på toalettet. Der kan du tenke fritt rundt andre, mer vellykkede ting, studieavgiften din går til. På sitt verste er ikke dette verdt en eneste TONO-krone.