Innafor

• Kanal: NRK
  • Premiere: Mandag 23. Januar
  • 4 episoder

Innafor

• NRK

NRKs nye dokumentarserie loser ungdommen gjennom aktuelle problemer og samfunnstabuer. Den nyansatte programlederen, Emma Clare, bedriver gravejournalistikk gjennom fire episoder. Men den tidligere Natt&Dag-journalisten; kunne gjerne gravd dypere, både i programlederrollen og det aktuelle emnet.

Tema for første program er intimkirurgi, et tema som for alvor dukket opp i avisenes debattsider for ett år siden. Med et kraftig fokus på seg selv tar Emma debatten. Vi får se vaginaer i vilden sky, i alle former, fasonger og lengder. Kvinnens underliv skal være glatt og barbieaktig, sies det, og flere velger å legge seg under kniven for å oppnå det perfekte kjønn. Problematikken er interessant, selv for undertegnende (mann 23) som ikke akkurat har følt dét presset på kroppen.

Personlig, prøvende og nysgjerrig. Programmet er noe irriterende dandert med programlederens kommenterende undring, som ligner mer på en snap-story enn et TV-program. Dokumentarserien går i samme tralten som Ida Fladens «Prosjekt perfekt». Fokuset på programlederen og hennes dypdykk i vaginaens moderne utfordringer fungerer bra. Hennes nysgjerrighet vaker mellom noe genuint og middels skuespill. I konsultasjonssituasjonen, hvor hun selv legger seg i gynekologstolen for å sjekkes, blir det hele litt for mye av vonde, dog ikke så vondt for seeren som for programlederen.

Reportasje: Kjønnsleppereduksjon har blitt en trend

Likevel, programlederen blir mer en prøvekanin enn leder av programmet. Hun dyttes ut i situasjonene, og kunne med hell tatt mer kontroll. I de neste episodene vil vi være vitne til hvordan det er å være sugarbaby for en sugardady, hvorfor folk bretter ut om psykiske lidelser og akademisk doping. Fra 2005 har både Universitas og andre medier snakket om å [dope seg til bedre karakterer.](1) At «Innafor» også tar for seg puggepillenes problematikk er litt bakpå.

Serien vil kanskje klare å blusse opp gamle debatter igjen, men den tidvis konservative statskanalen er for sent ute om målet er å gripe de store tabuene. Å grave enda dypere i problematikken ville ikke skadet, og da snakker vi ikke om å lese opp enda flere kommentarer fra kvinneguidens forum på nett. Kvalitetsmessig er det innafor, men programmet skulle gjerne hatt flere caser for å underbygge emnets omfang. Programmet skal likevel belønnes for sin graving i underliv, og det på en måte som er mye mindre klein enn «Trekant» klarte å oppnå.

philipaj@universitas.no