Sjarmerende om ungdomstiden

Bergen Ungdomsteater er en betagende oppvekstroman fortalt i et vakkert språk.

Bergen Ungdomsteater

• Av: Pedro Carmona-Alvarez
  • Forlag: Kolon forlag

Min kjærlighet: å være ekspert på moren min. Ikke å vite hva jeg trengte, men alltid hva hun trengte.

Poet, romanforfatter og essayist Pedro Carmona-Alvarez er ute med sin fjerde roman, Bergen Ungdomsteater. Boken er en frittstående oppfølger til gjennombruddsromanen Og været skiftet og det ble sommer og så videre fra 2012. Der den første boken handlet om hovedperson Maritas opphav, får vi her være med på Maritas vei til å bli et selvstendig individ.

Carmona-Alvarezs setninger er lange, men blir aldri slitsomme å lese. De får derimot sidene til å gli forbi. Vi leser om Maritas alkoholiserte mor som flytter dem fra Oslo til Bergen, en fraværende far, vennene Andreas og Johannes og Bergens Ungdomsteater. De to bøkene fokuserer på ulike deler av Maritas liv, men det er flytene overganger og til tider store overlapp mellom de to bøkene, uten at det oppleves som repeterende. Språket har en rytmisk kvalitet, som det er nærliggende å knytte til det at han også er poet og musiker. Musikk er også et eksplisitt tema i boken, alle Maritas gode relasjoner er relasjoner hvor musikken har stor plass.

Bergens Ungdomsteater er en klassisk oppvekstroman, men greier likevel å skille seg ut. Forfatterens stadige skift i tid og synsvinkler utføres stødig og tilfører boken en dynamikk som er uvant for sjangeren. Boken er blitt et bråvakkert portrett av den unge Marita. Carmona-Alvarez har et presist språk med øye for detaljer, som gjør karakterene hans levende og troverdige. Selv om ikke alle vokser opp med en alkoholisert mor og en fraværende far, vil de fleste kjenne seg igjen i Carmona-Alvarez beskrivelser av kroppen og sinnets utvikling. Alle har kjent en pompøs type som Johannes og alle har kjent en mer unnvikende Andreas, uten at de reduseres til endimensjonale karakterer. Han evner å fremkalle ungdomsskolefølelsen av å føle seg voksen og utlært i en ung kropp som ikke tas seriøst.

Blant alle de middelmådige bøkene som blir gitt ut hver bokhøst i Norge, må du gjerne prioritere å lese Bergens ungdomsteater. Det er rett og slett en nydelig bok.