Blant de beste i serien

Johns + Munch gir oss et innblikk i hvor stor påvirkning Munch har hatt på internasjonale kunstnere.

Johns + Munch – Inspirasjon og forvandling

• Av: Jasper Johns og Edvard Munch
  • Kurator: John Ravenal
  • Sted: Munchmuseet

Billedkunstutstillingen Johns + Munch leverer et høyst severdig bidrag til +Munch-serien. Mens forrige utstilling fremsto som en tilfeldig sammenstilling med Robert Mapplethorpes fotografier, leveres det her en inspirert og spennende utstilling.

Johns + Munch er den femte i serien +Munch. En serie som sammenstiller Munch med andre kunstnere for å aktualisere og revitalisere hans kunstnerskap. Denne gangen sammenstilles han med Jasper Johns (f. 1930), en av USAs viktigste samtidskunstnere. Forholdet mellom de to kunstnerne har aldri vært utforsket og gransket så inngående tidligere, ifølge Munchmuseet. I en periode omtrent midt i sin kunstnerkarriere, rettet Jasper Johns oppmerksomheten mot Munch. Johns både siterer og bearbeider Munch i sine verk. I denne utstillingen, som inkluderer mer enn 120 maleri, tegninger, trykk og fotografier, sidestilles disse verkene.

I de tidligere bidragene til serien har det blitt fokusert på tematiske sammenkoblinger mellom kunstnerne. I denne utstillingen er koblingene mer konkrete. Det er bildene som har fungert som inspirasjon, i form av teknikk og motiver, som er i fokus. Om de andre utstillingene har vært dialoger, fremstår denne som en monolog fra Johns side. Dette er ikke negativt. Det er først og fremst Johns malerier som belyses gjennom utstillingen. Det er blitt en spennende utforsking av Johns kunstneriske prosess. Dette er særlig tydelig i Johns motiv med pensler i en Savarin-kaffeboks gjentatt igjen og igjen, utført med forskjellige teknikker. En ser kanskje ikke Munchs verker med nye øyne, men Munchs ettermæle og påvirkningskraft blir belyst, noe som kanskje er spesielt interessant for nordmenn.

Johns + Munchs utforsking av forbindelsen mellom disse kunstnerne er vel verdt et besøk. Ikke bare er det første gang det vises frem en så omfattende utstilling av Johns’ kunst i Skandinavia, utstillingen gir også et innblikk i hvor stor påvirkning Munch har hatt på internasjonale kunstnere.