Garantert summersoundtrack

Har du ventet lenge på mer fra Eye Emma Jedi har du ventet forgjeves.

DNA

• Av: Lovespeake
  • Plateselskap: Toothfairy

Gutta har forlatt idierocken og glidd over i et poplandskap, krydra med funk, soul og elektronika. Lovespeake sluker en hel haug av ulike sjangere, vrenger det rundt, og ut kommer en helt ny lyd. I låta DNA synger de om å lete etter det som alltid har vært i deg. Fra Eye Emma Jedi til Lovespeake-gutta har det helt klart i sitt DNA. Dette er ikke noe hvem som helst kunne produsert. Og hvem som helst er det heller ikke. De dyktige grunnleggerne Alexander Pavelich og Andrew Murray, har fått med produsent Jonas Raabe, og ut kommer låter som gir assosiasjoner til alt fra 70-talls pop, soul og funk, til mer myk nymotens elektronika.

Heldigvis skiller festmusikken seg fra mye av dagens populære, rølpete bråkemusikk

Maria Terese Kittilsen, journalist i Universitas

«I´ve been cold for so long, writing dark depressing songs», lyder teksten i låta «Sundive». Det er ikke det at Eye Emma Jedi nødvendigvis var så deprimerende, men det nye fra Lovespeake er i alle fall enda mer oppløftende og sommervennlig. «I wanna see the sun come out again. Wanna hear the music play», går låta videre, og det er ingen tvil om at dette blir del av årets soundtrack for lange sommerkvelder. Det er så feelgood som du får det. Lydbildet er variert, og skiva byr på låter både for en real fest og roligere bakgrunnsmusikk. Heldigvis skiller festmusikken seg fra mye av dagens populære, rølpete bråkemusikk, og baserer seg heller på ren kvalitet og en deilig blanding av god, gammel poptradisjon og masse nytt særpreg.

Var det indierocksounden til Pav og Baya du digga, blir kanskje ikke DNA din nye favorittplate. Er det derimot den funky grooven, sjela og den lekne musikaliteten til gutta du vil ha mer av, blir du garantert ikke skuffa.