Gitarhelt: Selv ikke klimpringen fra Guitar Hero kunne redde «Alle festers mor».

Ingen kjære mor, Chateau Neuf

Universitas´ største festløver tok tempen på Alle festers mor.

Alle Festers Mor

• Arrangør: Chateau Neuf
  • Hvor: Også Chateau Neuf

Alle Festers Mor er åtte fester i én fest. Det norske studentersamfund har invitert flere studentforeninger som skal få boltre seg i hver sin krik og krok, med et eget tema og egen bar. Universitas sendte to av sine skarpeste festdeltagere, Gin & Tonic. Over noen sene lørdagstimer timer kastet de seg ut

Bestukket med grønne vaffler

22:41: G&T; ankommer et Chateau Neuf som er overraskende tomt. Her er det langt mellom deltagerne og det er foreløpig ingen kø på noen av toalettene.

Forening og tema

• Abels forening: Nerd
  • Buff BI: Gatsby (20år)
  • Fantastene: Rock Band
  • Westerdals festkomite: Sirkus
  • Kulturutvalget: USA
  • Bjørkens Høyskole: Hippie
  • Oslo Grønne Studenter: Vaffel
  • Skeivt studentforum: Skeivt

22:49: -Dette bongesystemet er i overkant sleipt, utbryter Gin i det han må ut med tre av sine ti bonger for å kunne leske seg med en halvliter.

23:01: I kjelleren er det mindre folksomt enn på SVs landsmøte. Nærmeste barbenk står godt synlig til venstre for et glissent dansegulv, og vi blir fort enda tre bonger lettere. Kulturutvalget har pyntet baren med bilder av amerikanske presidenter. -Og Donald Trump, presiserer Tonic.

23:16: Etter å ha lettet på trumpettrykket og konstatert at det foreløpig er best stemning på toalettet, beveger vi oss oppover i barsystemet. Plassert på gangen hadde de grønne studentene en løvetann i ermet.

– Jeg gir ett poeng for smøregaver, selv om syltetøyet mangler, sier Tonic i det han presser nedpå en gratis vaffel.

Folkelig forskjell

23:27: -Dette er jeg så jævlig god i, skryter Gin til Tonic i det Fantastenes Rock Band-rom åpenbarer seg. Før vi setter oss ned konkluderer vi med at Fantastene er foreløpige favoritter til å ha den beste baren denne kvelden.

– Oioi! Rock band-rommet lider av sliter med det samme som på universitetet forøvrig; teknisk problemsvikt, flirer Tonic i det den ene gitaren tar en tidlig kveld.

Om det er mangelen på bassgitar, eller at lokalet for det meste består av gutter som ikke har sett annet lys enn sin egen PC-skjerm, er uvisst. Det tar aldri helt av.

23:54: G&T; tar ferden videre innover i festlokalet og også bakover i tid. Bjørknes Høyskole har valgt å gå for dagens mest originale tema, nemlig Hippie. Selv om det muligens har blitt gjort før, er det liten tvil om at høyskolen kan skilte med en av de beste stemningene denne kvelden. Mye takket være spillelisten som utelukkende består av ABBA.

00:18: -Det er jaggu få folk! Skulle tro vi var i en forelesningssal på BI, sier Tonic i det han ankommer Sirkus Westerdals.

Det er derimot tydelig at Løvenskiold-brødrene ikke har spart på noen bevilgningskroner til Westerdals festkomite.

– I alle dager. Det er jo 25 stykk her. Synonymt med antall måneder westerdalsstudenter går arbeidsledig før de får jobb på Rimi, kniser Gin.

Gin, anmelder i Universitas

Pytontagoras

00:47: Festens eneste lokale med tjue års aldersgrense er noe overraskende BIs bar.

– For å være BI var dette veldig disco-på-barneskolen-stemning, sukker Gin oppgitt. Gatsbytemaet ser vi fryktelig lite til.

01:16: BI får være BI. Nå har vi fått i oss nok styrkedråper til å ta turen inn i Abels matematiske verden.

– Vanligvis har man chilinøtter på bordene, men her er det mattenøtter, utbryter en skeptisk Tonic. Begge blir etterhvert nødt til å innse at mattekarakterene ikke står til laud opp mot de unge «nørdsa», som de selv kaller seg.

– De folkene her har såvidt sluttet å amme, ler Gin, i det en gutt som umulig kan være ferdig utvokst går forbi.

Vi gjør som Pytagoras, tar vinkelsummen på 180 grader og går.

Tynt i rekkene

01:42: Uten å ha registrert det, så har vi faktisk gått forbi skeivt studentforum flere ganger tidligere denne kvelden.

– Det sier vel det meste om denne baren, sier en skuffet Tonic.

Når det er sagt, så har dansegulvet fylt seg opp. Det har også scenen.

– Hvor mange DJer trenger man egentlig for å fylle et dansegulv, roper Tonic gjennom den fuktige luften.

Svaret er tre.

02:20: Festen nærmer seg slutten. Bongene som en gang var mange, er nå blitt få. Universitas festløver er klar for å vise fantastene hva en ekte rockekonsert skal bestå av. Rock Band fungerte endelig, og sto for tur.

02:30: – Stemningen er i taket, men rekkene er tynnere enn Lahlums hårfeste, observerer Tonic.

– Jeg er liksom på en ok hjemmefest, men det er ingen som ringer og spør om de plis får komme fordi de ikke har noe annet sted å gå, mener Gin i det lyset slår seg på.

02:58: Det traskes hjemover fra Chateau Neuf. Alle Festers Mor har et fantastisk potensiale. Ideen er solid. Gjennomføringen er dessverre slapp, og oppmøtet ligeså. Noen foreninger har gått hardt inn for å vise seg fra sin beste side, mens andre legger mindre innsats i utsmykkingen.

– Tatt i betraktning at det tas hundre kroner i inngangspenger kan man spørre seg selv om man får nok valuta for pengene, undrer Gin.

– Heldigvis står kronen svakt i disse dager, avslutter Tonic.