Night of the living drags

X-dolls og deres gjester beviser at drag er mer enn bare menn i kvinneklær og serverer et fyrverkeri av en kveld.

Night of the living dolls

• Av: X-Dolls
  • Scene: Elsker
  • Med: Alexander Emanuel Waal Hem, Henrik Lorentzen Guldbrandsen, Jens Martin Hartvedt Arvesen, Geir Ove Bredesen m. fl.

Med Night of the living dolls inviterte drag-duoen X-Dolls til halloweenshow på Elsker. Trodde du kostymet ditt denne halloween-helgen var ekstravagant, tar du antakeligvis feil. X-Dolls tar utkledning til et nytt nivå, her er det «more is more» som gjelder.

Det er sminken og kostymene som er halve moroa. Menn som mimer til gamle musikallåter, fra for eksempel Which Witch, hadde neppe vært festlig uten løsvipper, trange kjoler og høye heler. Men det er ikke sånn at X-Dolls gjemmer seg bak glitter og stas; dette er drag av høy kvalitet. Sjeldent tenker man over at miming til playback er en kunst, men det er det altså. Mimikken og timingen er imponerende, og ikke minst hysterisk morsom. Som dragshow flest, fungerer Night of the living dolls som en slags cabaret bestående av flere musikalske numre. Koreografi og regi er nøye planlagt, og de tre profesjonelle danserne, som er hentet inn for anledningen, tar showet til nye høyder. Det er ikke hvem som helst som kan stå på scenen med en rekke hysteriske drag queens, men presisjonen og innlevelsen til de tre gjør at de tidvis stjeler oppmerksomheten.

Bleach Boo-Boo (Waal Hem) og Fishy Prize (Lorentzen Guldbrandsen) åpner showet med en dialog på rim, noe de med fordel kunne hatt mer av. Resten av showet består av musikk, dans og lipsynking. Utrolig nok er dette underholdende nok til at tiden flyr, men dialog og variasjon savnes. Gjesteartist Cassie Bradshaw (Hartvedt Arvesen) går ut blant publikum og flørter hemningsløst med både jentene og gutta. Med litt flere pauser og replikker kunne man engasjert publikum i enda større grad. Latteren sitter løst, og tidvis spruter tårene. Ikke alle numre er like hysteriske, men det er aldri kjedelig.

En kveld med drag på Elsker er kanskje ikke for alle, men det kan fenge flere enn man skulle tro. Dette er en sjanger som lett kan bli fjasete og halvteit, men X-dolls faller på ingen måte i den fella. Dette er underholdning på høyt nivå.