Hårfint: El Cuero balanserer mellom genuin rock og det nærmest klisjefylte og parodiske. Foto: Dino Trto

Jovialt fra gamle travere

El Cueros femte plate er en solid demonstrasjon av fengende gitarrock, men mangler de store musikalske høydepunktene

Publisert Sist oppdatert

Souls Under Red Light

  • Av: El Cuero
  • Plateselskap: Gravel Road Music

El Cuero har i snart et tiår vært ledende innenfor norsk Americana-rock. Egentlig hadde de lagt gitaren på hylla, men på Souls Under Red Light tar de gamle traverne instrumentene frem på nytt. Sammen med produsent Bjarte Lund Rolland (Kvelertak) har bandet skapt en svingende og melodiøs rockeplate.

Åpningslåten «I’m Always Scared» setter standarden for hva man har i vente. Gitarene er vrengte, refrenget fengende og teksten preget av angst og personlige utfordringer. «While Our Life Goes By» og «The King Of Yesterday» fortsetter i samme spor før Monica Heldal gjester albumet på den rolige og behagelige balladen «For A Girl Like You».

El Cuero kan til tider bli i overkant folkelige og joviale. Bandet balanserer nemlig hårfint på grensen mellom genuin rock og det nærmest klisjefylte og parodiske. På albumets singel «Too Late To Go Back» og «Who Watches The Watchmen» vipper de over, mens de på den mer avslappede «I Can See The Water» viser sin beste side med deilig bluesgitar og fine vokalharmonier. «Looking Out For My Love» er også et av albumets høydepunkter. Den åtte minutter lange låten starter rolig, men ender opp i et fyrverkeri av en gitarsolo.

Souls Under Red Light er et solid rockealbum, men mangler de helt store høydepunktene. Til tross for flere gode melodier, allsangvennlige refreng og drivende gitarriff, blir det hele litt for lett fordøyelig og lite komplekst. El Cueros joviale rocketeft er uansett tilstede og denne er det ingen som kan ta fra dem.

Flere plateanmeldelser av Birk Tjeldflaat Helle: Et møsterverk!

Powered by Labrador CMS