Tankevekkende: Helene Uri har skrevet en rørende roman. Foto: Nina Kammersten

Voksen ungdomsroman

Helene Uri har skrevet en sår roman om vold og kjærlighet.

Fordi jeg elsker deg

• Av: Helene Uri
  • Forlag: Cappelen Damm

Helene Uris mørke tenåringsroman Fordi jeg elsker deg åpner på et psykologkontor, der jeg-fortelleren oppfordres til å legge frem hele sin historie til terapeuten. Allerede fra første side skjønner vi at historien som skal utfolde seg over de neste 150 sidene er dyster.

Mer om forfatteren? Uris post

Hovedperson og jeg-forteller Elin er en 16 år gammel jente med gode venner og selvtillit. Ved en tilfeldighet treffer hun den kjekke, 18 år gamle Fredrik som fra første møte sjarmerer henne i senk. Han er verdensvant, morsom og galant. I noen knappe uker lever Elin i en fullkommen lykketilstand med en kjæreste venninnene misunner henne. Det er romantiske utflukter til skogen, kafebesøk og lange samtaler. Så begynner volden.

Romanen åpner og slutter på sykehuspsykologen Berits kontor. Bokens handling fortelles av Elin, og stilen nærmer seg en bekjennelse når hun prøver å forklare hvordan hun har endt opp her. Elins rasjonalisering av hvorfor hun ble og hvorfor hun tilgav gutten som gjentatte ganger slo henne, er veldig interessant. Det evige spørsmålet om hvorfor kvinner blir i voldelige relasjoner, reflekteres over gjennom Elins historie. Ved å innta den mishandlede kvinnens perspektiv makter Uri å gjøre gammel, velbrukt tematikk ny. Hun løfter oss ut av troen på at kvinnen som blir i voldelige relasjoner, er svak, og lar oss forstå og føle med Elin hele veien. Elin er nemlig ingen usikker, stakkarslig jente når mishandlingen begynner. Hun er bare veldig forelsket. Gjennom hennes rasjonalisering og normalisering av hvorfor Fredrik slår, blir også leserens forståelse for hvor vanskelig det er å gå fra en voldelig partner større.

Fordi jeg elsker deg har, på grunn av tematikk og målgruppe, et oppdragende element, men først og fremst ber Uri oss om å tenke nøyere over hva det vil si å bli utsatt for vold i et parforhold. Til tross for, eller kanskje på grunn av at vi ser hele historien gjennom Elins øyne, fremstår kjæresten Fredrik som mangefasettert. Han er romantisk, snill, morsom, men også voldelig og ærgjerrig.

Grunnet romanens enkle historie er den velegnet for ungdom. Likevel inviterer den også til ettertanke og problematisering for en eldre leserskare. Uri har skrevet en mildt sagt tankevekkende og dypt rørende roman om et evig aktuelt tema.

Flere anmeldelser av Julie Kalager:

Ingenting skjedde av Inger Wold Lund: [Utsøkt sparsommelighet](3)

Tellemarck av Morten Øen: [Muligheten av en Øen](2)